ACN Barcelona – L’obligació del casc per als patinets a Barcelona es votarà aquest mes de novembre i podria entrar en vigor unes setmanes després que s’aprovi al ple. Ho ha anunciat la tinenta de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, que ha explicat que la modificació de l’ordenança de circulació preveu l’obligació del casc per als patinets, així com prohibir l’ús d’aquests per part de dues persones. A banda, també preveu algunes limitacions a l’hora de circular per calçada. Bonet també ha anunciat que s’han incorporat mesures com ara excepcions perquè les bicis puguin circular per vorera si no hi ha carril bici i es tracta de menors de 14 anys o adults amb cadireta, tal com demanaven BComú i ERC.
“Busquem principalment regular els vehicles de mobilitat personal, el nou actor que ha aparegut en escena i ha canviat el mapa”, ha indicat Bonet, que ha recordat que l’ordenança de circulació vigent és del 2017. “Calia amb urgència regular”, ha assenyalat tot indicant que els canvis que s’incorporin permetran “posar ordre”.
La previsió del govern és que la nova proposta de redactat es voti a la Comissió de Mobilitat de la setmana vinent i al ple d’aquest mes de novembre. Si BComú i ERC hi donen suport, s’aprovarà definitivament la modificació de l’ordenança, que entraria en vigor al cap d’unes setmanes des de l’aprovació al ple. TriasxBCN ja ha anunciat que hi votarà en contra, ja que considera que el plantejament és “poc ambiciós”.
<strong>Els patinets: amb casc i limitacions</strong>
Un dels principals punts un cop entri en vigor el text serà l’obligatorietat de dur casc. L’Ajuntament farà llavors una campanya informativa i podrà començar a sancionar els conductors de patinet que no portin casc. La multa, ha dit Bonet, seria de 100 euros.
D’altra banda, els patinets també hauran de comptar amb els elements de seguretat necessària per a la seva circulació, com ara llums del davant i de darrere. Sobre per on poden circular i a quina velocitat, el redactat proposat clarifica que els VMP no podran circular en cap cas per vorera -independentment de l’amplada- ni tampoc en alguns trams de calçada.
Concretament, tindran prohibit circular en calçades on la velocitat és de 50km/h i hauran de reduir la velocitat a 25km/h si circulen per un carril 30 o per un carril bici. Si el carril bici és en vorera o plataforma única hauran de fer-ho a 10 km/h. “Tot això queda molt més endreçat i molt més fàcil de controlar”, ha dit Bonet.
<strong>Excepcions per a les bicis en vorera</strong>
D’altra banda, el text planteja prohibir també de forma generalitzada l’ús de voreres per a bicicletes, independentment de l’amplada, però contempla algunes excepcions, com demanaven Comuns i ERC. Així, sí que podran circular per vorera menors de 14 anys i adults amb cadireta o remolc quan no hi hagi carril bici.
“El que fa l’ordenança és protegir els més vulnerables”, ha defensat Bonet. A més a més, també ha explicat que s’incorpora l’obligació de baixar de la bici o del VMP quan hi hagi “una aglomeració de vianants”.
<strong>Fora les motos aparcades en vorera en alguns entorns</strong>
Respecte les motos, el principal canvi que contempla el nou text és en el camí “d’abaixar motos de la vorera”. El govern planteja limitar l’estacionament de motos en zones “especialment sensibles” com ara els entorns escolars i hospitalaris. “Això anirà acompanyat progressivament de senyalització”, ha dit Bonet, que ha precisat sobre els entorns sanitaris que es començarà pels hospitals i potser, més endavant, s’aplicarà a altres entorns, com ara els ambulatoris.
La tinenta de Mobilitat ha recordat que des del juny de l’any passat s’han creat més de 1.500 places d’aparcament per a motos en calçada.
<strong>Regulació de la ciclologística</strong>
La tinenta d’alcaldia ha assenyalat que la modificació també planteja novetats per a la ciclologística, és a dir, bicis i vehicles de mobilitat personal (VMP) dedicats a la distribució i transport de mercaderies, una petició que també feien tant Comuns com republicans.
Concretament, ha indicat que aquests tipus de vehicles podran utilitzar les zones de càrrega i descàrrega igual que fan la resta de vehicles que es beneficien de l’ús de l’SPRO, l’aplicació utilitzada per a aparcar durant la distribució de mercaderies.
A més, preveuen que puguin aturar-se en espais en vorera on es permet l’estacionament de motos per fer-hi la càrrega i descàrrega. “El que fem és impulsar una activitat que volem que creixi perquè és una distribució de mercaderies”, ha indicat.