ACN L’Hospitalet – L’Hospitalet de Llobregat ha engegat una campanya per conscienciar als més joves sobre els efectes nocius d’un consum excessiu de begudes energètiques. Amb el lema ‘Begudes energètiques. Perill de sobrecàrrega’, la campanya, que preveu fer tallers a centres educatius i esportius i repartir diferents materials informatius, recorda, entre d’altres missatges, que una llauna d’aquestes begudes equival a quatre llaunes d’una beguda de cola o a tres cafès i dels efectes negatius que això comporta en la salut física i mental. Els responsables de la campanya alerten que els consumidors cada cop són més joves, a partir dels 13 anys, i que la majoria no associen el seu consum excessiu a una possible addicció.
La campanya, que forma part del Pla de prevenció de drogues i addiccions (PPDA) de l’Hospitalet 2023-2027, ha arrencat aquest matí a l’Institut Apel·les Mestres, al barri de Sanfeliu, on s’ha fet un taller amb alumnes del Cicle d’Esports.
Per primer cop, el pla de prevenció inclou el consum abusiu de begudes energètiques en la categoria d’addiccions, al costat de substàncies com l’alcohol, el tabac, el cànnabis i els hipnosedants, i l’abús de pantalles i joc.
Durant l’acte de presentació de la campanya, que ha comptat amb l’assistència de l’alcalde de l’Hospitalet, David Quirós, s’ha recordat que el consum de begudes energètiques no para de créixer i que els joves cada cop s’inicien abans, a l’entorn dels 13 anys. També que hi ha una manca d’informació tant entre els joves com entre els agents educatius i les famílies sobre els efectes nocius que aquests productes tenen en la salut física i mental de les persones que en consumeixen en excés.
Així, durant la campanya es recordarà que les begudes energètiques són productes que contenen dosis elevades de cafeïna i de sucre, a més d’altres ingredients estimulants i que, per tant, no es poden considerar saludables, ja que poden generar diversos problemes de salut que afectin el rendiments acadèmic i l’esportiu. “S’ha d’explicar que amb una llauna, que equival a uns quatre cafès, anem com una bala i que això el nostre cos no ho necessita”, ha destacat Laura García, tinent d’alcald
Sobre l’objectiu de la campanya, David Quirós ha destacat que el principal és donar informació i eines als més joves perquè facin un consum responsable i reduir-ne els comportaments addictius. “Prohibir de vegades no serveix per a res i amb aquesta campanya el que volem és informar els més joves perquè prenguin les seves decisions i que aprenguin dels seus errors”, ha afegit.
Oferir-los eines i informació ha de servir, per exemple, perquè els joves tinguin “pensament crític” i pugui descartar missatges d’’influencers’ que puguin seguir i que promoguin el consum d’aquest tipus de begudes.
Durant el taller, els joves, majoritàriament, han reconegut que consumeixen aquestes begudes els caps de setmana o abans de fer esport perquè els dona un “plus d’energia”. Alguns també han explicat que si es barregen amb alcohol l’efecte pot ser “molt fort”. En general ha dit conèixer els riscos del seu consum excessiu i ha destacat que caldria regular el seu consum entre els menors d’edat com es fa amb l’alcohol, per exemple.
<strong>Pla de prevenció</strong>
En els propers mesos —i sota el mateix paraigua, ‘A L’H, posem-hi seny!’— l’Ajuntament de L’Hospitalet impulsarà noves campanyes per conscienciar la ciutadania sobre els perills de l’abús de les pantalles o el consum d’alcohol, el cànnabis i altres substàncies com els hipnosedants.