ACN Barcelona – El servei de reclamacions del Banc d’Espanya va rebre 33.191 queixes el 2023, un 2,8% menys i en un nivell similar al dels últims tres anys. Tot i aquest descens, la memòria anual de reclamacions que l’organisme supervisor ha publicat aquest dimecres apunta que el ritme s’ha accelerat a finals del 2023 i els primers mesos de 2024 per l’increment de queixes relacionades amb despeses hipotecàries. Només durant el primer semestre del 2024, ja s’han superat les 38.619 reclamacions, apropant-se al màxim històric del 2017 (40.176 expedients). Tot i això, el regulador ha rebutjat la majoria d’expedients hipotecaris perquè no té competències en la matèria.
El Banc d’Espanya s’ha declarat competent per pronunciar-se sobre 12.937 expedients, un 20% menys que l’any anterior i tan sols un 39% dels expedients tramitats en total.
El creixement fins als 13.058 expedients no admesos s’explica per l’augment de les reclamacions sobre les despeses hipotecàries, sobre les quals el Banc d’Espanya no té potestat per pronunciar-se sobre si són abusives. De la mateixa manera, l’ens tampoc pot resoldre els casos d’operacions fraudulentes amb targetes i transferències.
“La incidència de les reclamacions relacionades amb préstecs hipotecaris ha sigut el 2023 i ho està sent el 2024 molt rellevant en termes quantitatius i qualitatius, afectant al número total i relatiu d’inadmisions”, explica l’organisme a la memòria anual.
<strong>Rectificacions en un 79,8% dels casos </strong>
De las 12.937 reclamacions acceptades pel supervisor l’any passat, en 2.973 va donar la raó al client i en altres 5.311 el banc va cedir abans del pronunciament del supervisor. En el 79,8% dels casos el banc va acceptar tornar els diners al client, un percentatge de rectificacions que ha baixat respecte del 83,7% del 2022, però que és el segon més alt dels últims cinc anys.
<strong>Menys import tornat </strong>
Així, els afectats van recuperar l’any passat 4.376.811, un 27,37% menys. Aquesta estimació pot ser a la baixa ja que “en la majoria de casos no es disposa de la informació ni de la quantitat objecte de disputa”, apunta l’organisme, que només recull la informació declarada per les parts.
En canvi, ha baixat el total de clients a qui no se’ls hi ha rescabalat el perjudici tot i tenir el suport del Banc d’Espanya. En total han sigut 1.671, un 3.8% menys.