ACN null – Les ciutats europees necessitaran invertir 1,5 bilions d’euros en mesures de mobilitat sostenible per complir amb els objectius d’emissions del Green Deal de la Unió Europea (UE) del 2050. Aquesta és la conclusió d’una una investigació feta per la iniciativa EIT Urban Mobility, que es presentarà a la fira Tomorrow Mobility World Congress, que ha simulat amb detall tres escenaris de transició en dotze prototips de ciutats europees. L’estudi revela que, encara que els avenços tecnològics podrien reduir les emissions de CO2 en un 21%, arribar a les fites del Green Deal requereix mesures molt més ambicioses.
L’estudi ‘Cost i benefici de la transició de la mobilitat urbana’, impulsat per una iniciativa de l’Institut Europeu de Tecnologia i Innovació, destaca que les mesures més efectives per les emissions impliquen una combinació de transport públic atractiu, opcions de mobilitat compartida i restriccions d’accés com zones de baixes emissions. Per al 2030, aquestes mesures podrien aconseguir un augment del 7% en l’ús del transport públic i una reducció del 16% en els viatges en cotxe privat.
L’estudi analitza l’impacte de 39 polítiques diferents que inclouen renovacions de flotes subvencionades, desplegament de Zones de Baixes Emissions i Zones de Trànsit Limitat, el cobrament per ús de vies, mobilitat compartida i fins i tot dies sense cotxes. Depenent de les mesures implementades, complir amb la reducció d’emissions de gasos d’efecte d’hivernacle establerta en el Green Deal per al 2050 requerirà almenys la inversió addicional d’1,5 bilions d’euros durant aquest període.
A més, l’estudi apunta importants beneficis per a la salut pública. Un canvi cap a modes de transport més actius, com caminar i anar en bicicleta, podria generar estalvis en les despeses de salut de fins a 1.170 euros per persona per al 2050, impulsats pels beneficis d’un estil de vida més actiu. A més, es preveuen millores en la seguretat viària, amb possibles reduccions de fins a un 70% en les morts per accidents de trànsit per al 2050 com a resultat d’una infraestructura més segura i l’adopció de sistemes de transport intel·ligents.
La investigació subratlla que, independentment de la tipologia d’una ciutat, prioritzar el transport públic “és essencial” per a la transició cap a una mobilitat urbana justa i sostenible. Fins i tot quan es tenen en compte els costos d’infraestructura i inversió, el transport públic es destaca com “una opció assequible” i realista per aconseguir una mobilitat inclusiva i de baixes emissions.