ACN Barcelona – El president de l’Associació de Línies Aèries, Javier Gándara, ha informat que les cinc companyies aèries de baix cost sancionades pel Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 (Ryanair, Easyjet, Vueling, Norwegian i Volotea) presentaran un contenciós administratiu contra la multa i reclamaran mesures cautelars per permetre el pagament extra en l’equipatge de mà. En una roda de premsa, després de conèixer els 179 milions d’euros de multa imposats pel ministeri, Gándara ha assegurat que si no es permeten les pràctiques penalitzades hi haurà un dany “irreparable” per al sector. Alhora, també ha advertit que tindrà impacte en el turisme i el trànsit aeri i provocarà que l’estat espanyol estigui en desavantatge comercial.
Gándara espera que s’acceptin les mesures cautelars fins que no hi hagi sentència ferma, perquè si no és així ha insistit en els efectes negatius. El president de l’organització ha recordat que actualment “50 milions de passatgers a l’any volen amb una tarifa més barata, perquè no paguen per maleta facturada” i a partir d’ara ho haurien de fer, convertint l’estat espanyol en “l’únic país” d’Europa en aplicar-se. En aquest sentit, el responsable de l’ALA ha apuntat que es podria generar “una disjuntiva” per “aplicar una política comercial depenent d’on es fes la compra dels vols”.
Gándara no ha concretat l’efecte sobre el trànsit aeri, “perquè depèn de molts factors”, com tampoc ha especificat la factura econòmica si les pràctiques multades no es poden seguir aplicant i que es tracta d’una qüestió de cadascuna de les aerolínies.
El president de l’entitat ha fet referència a la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) de 2014, a instàncies d’una entitat de consum de Galícia, que va concretar que l’equipatge en cabina “no ha de ser objecte de suplement addicional, sempre i quan la seva dimensió i pes entri dins uns paràmetres raonables”. Gándara ha precisat que “aquella que cap sota el seient” compleix amb aquesta definició.
Tot i així, el president de l’ALA ha reclamat “una legislació europea” comuna i que es faci amb un treball conjunt, per tal “d’esclarir les regles del joc” i evitar que uns tribunals determinin que unes pràctiques són legals i d’altres que no.
<strong>Acompanyant de menors i de mobilitat reduïda</strong>
Gándara ha explicat que respecte a la pràctica sancionada pel ministeri sobre el sobrecost per la reserva de seient d’acompanyants de menors i persones dependents, està “garantit” que s’asseguin al seu costat. El president de l’ALA ha reconegut que potser en el moment de la reserva “en alguns no es pot”, però “les tripulacions de cabina, per motius de seguretat” ho han de permetre.
Quant a les <a href=”https://www.acn.cat/new/56d40d39-6f0f-48f2-a141-d3e703c5bba8/texts”>altres actuacions que el Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030</a> ha fixat multes com aquest acompanyament, la prohibició del pagament en metàl·lic als aeroports de l’Estat i al cobrament per imprimir el bitllet a la terminal, cada companyia aèria decidirà si també demana mesures cautelars.