Edició 2340

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 21 de desembre del 2024
Edició 2340

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 21 de desembre del 2024

L’empresa catalana Natulim preveu acabar el 2024 amb una facturació de 10 MEUR, el doble que l’any passat

|

- Publicitat -

ACN Taradell – L’empresa catalana Natulim, productora de detergent en tires, preveu tancar el 2024 duplicant la facturació de l’any passat, quan va arribar als 5 MEUR. Un dels fundadors de la companyia, Lluís Montull, ha explicat a l’ACN que aquest salt en facturació suposa “una inversió molt gran en infraestructura, talent i processos”. Després d’uns inicis fabricant a la Xina i veure que les coses els anaven bé, van decidir traslladar el seu centre productiu a Taradell (Osona), des d’on fabriquen detergent en tires per a l’Estat espanyol, però també per a països com Portugal, França, Itàlia o Xile. Les vendes internacionals ja suposen el 30% del total, amb una tendència a l’alça. En els propers mesos la firma rebrà la certificació europea Ecolabel.

Sense massa diners i sense saber si funcionaria, el 2021 Lluís Montull i David Weiss, dos joves enginyers preocupats pel medi ambient, es van plantejar canviar la manera de fer la bugada a casa. La seva proposta va ser un detergent en tires biodegradable lliure de plàstics que arribava a les llars per correu postal, una opció trencadora dins la indústria tradicional del sector de la neteja a l’Estat espanyol. Des dels inicis van voler fabricar un producte que respongués a tres vessants: que fos pràctic, sostenible per a les persones i el medi ambient i que fos assequible.

Publicitat

El detergent ha tingut molt bona acollida, cosa que els va portar a facturar 5 MEUR l’any 2023. Lluís Montull ha explicat que aquest 2024 preveuen duplicar aquesta xifra. Gran part d’aquest èxit l’atribueixen al boca orella, on es comparteix que el producte funciona, però també és perquè “poc a poc estem començant a saber el que fem”. “Al principi anàvem una mica com pollastres sense cap, disparant a tot el que podíem, i ara estem aprenent del negoci”, ha assenyalat Montull.

Segons el fundador, el propòsit de Natulim sempre ha estat fabricar des de la proximitat i ser propietaris de la cadena de producció. Tot i començar a la Xina, un parell d’anys més tard ho van aconseguir i van obrir una fàbrica a Taradell des d’on elaboren els productes, amb maquinària pròpia, formules i processos, i on també en desenvolupen de nous gràcies a un departament d’I-D propi.

De fet, per Montull, invertir en I+D ha estat bàsic des del primer dia. “No hem parat de millorar la fórmula”, ha destacat. En aquest sentit, el fundador ha avançat que properament rebran un ajut de 900.000 euros provinent de fons europeus per seguir investigant en col·laboració amb una entitat de recerca catalana.

L’atenció personalitzada al client és un dels punts forts de la companyia. El boca a boca és molt important per a Natulim, ja que molts dels compradors arriben a ells a través de les recomanacions. “Quan la gent té dubtes sobre com rentar la roba o algun problema amb l’enviament, ens escriuen”, ha explicat. “Som molt propers, cosa que amb les marques tradicionals no passa”, ha afegit.

<strong>Perfil de client compromès amb el medi ambient, dona i a les xarxes</strong>

Natulim inicialment es van donar a conèixer a través de vídeos simpàtics a les xarxes socials, que sens dubte els han acostat als seus consumidors des del primer dia. El seu públic inicial, ha explicat Lluís Montull, eren sobretot dones d’entre 30 i 60 anys compromeses amb l’ecologisme. Això ha anat canviant amb el pas del temps, “i ara només un 60% dels clients són dones”. “Idealment hauria de ser 50-50. Però no està gens malament”, ha destacat el fundador. En total, Natulim supera els 300.000 clients.

Un fet curiós amb què s’han trobat, sobretot amb el client més sènior, és que amb Natulim molts d’ells han fet el pas a comprar per internet per primera vegada. “Amb les nostres publicitats, i intentant ser una mica simpàtics, s’ha aconseguit que perdin la por, i s’hagin aventurat a comprar per internet amb aquests tios que semblen de fiar”, ha explicat Montull.

<strong>Ecolabel, un camí llarg</strong>

Un dels dos fundadors de Natulim ha admès que certificar-se per aconseguir el segell Ecolabel, una certificació europea per als productes ecològics, ha estat “molt complicat”. “Nosaltres som una categoria totalment nova i no existia en els estàndards de la Unió Europea”, ha assenyalat. Precisament, els estàndards es decideixen en reunions cada quatre anys “i nosaltres hem caigut en un d’aquests impassos”. Malgrat s’hagi fet esperar, en els propers mesos rebran aquesta certificació de qualitat que avala els seus processos.

Tot i que el detergent en tires és el producte insígnia de la companyia, Natulim ha començat a treure nous productes amb l’objectiu d’oferir una gamma de productes que “transcendeixi” el format en tires. Així, la idea és que al mercat es pugui trobar una marca “que tots els productes de la llar siguin sense residus, eficients i a un preu assequible”. Ja s’han atrevit amb els frega terres, els llevataques o els blanquejadors. Més enllà de la venda en línia, des de fa temps els seus detergents també es poden trobar a molts supermercats i botigues. De fet, el 80% dels compradors de productes de detergents encara es fan a través d’un canal físic.

En els propers cinc anys “els plàstics d’un sol ús estem convençuts que no es faran servir, estaran prohibits”, ha dit Lluís Montull. Llavors, pel fundador de Natulim, el detergent serà “simplement un detergent”, i tot aquest canvi de paradigma i el fet de ser ecològics “serà la nova normativa”.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió