ACN Barcelona – El director general d’Anfac, José López-Tafall, avisa que la reducció de la jornada laboral “perjudicarà” el sector a l’hora de competir amb altres països europeus. “El cost de complir aquesta normativa tan intrusiva pot arribar a superar els avantatges”, ha alertat el directiu de la patronal espanyola de fabricants de cotxes. En la Jornada de l’Automoció de Catalunya, López-Tafall ha defensat que la mesura que vol tirar endavant el govern espanyol “no té en compte” la realitat de les plantes, que treballen per torns, i ha remarcat que “no encaixa amb la flexibilitat que necessita la indústria europea”. “És una visió molt errònia d’afavorir la creació de llocs de feina”, ha etzibat.
El directiu de la patronal ha criticat que l’executiu de l’Estat vulgui tirar endavant la normativa de manera “<a href=”https://www.acn.cat/new/f9a0913d-fbd9-48ad-9c71-9d35ba526e07/texts” target=”_blank”>unilateral</a>” i ha apostat per la negociació col·lectiva en els centres de treball. “Aquestes mesures no són garantistes, sinó que són contràries a la creació d’ocupació”, ha afegit.
Cal tenir en compte que a nivell internacional són diverses les automobilístiques que en els darrers mesos han anunciat acomiadaments, entre ells Volkswagen a Nissan. Les retallades que plantegen les grans marques de cotxes, però, de moment no han arribat a l’Estat. De fet, al contrari, el sector a Catalunya celebra que en els últims dies l’antiga planta de Nissan de la Zona Franca hagi <a href=”https://www.acn.cat/new/fe16a58c-6882-4288-bf03-70312b7021c1/texts” target=”_blank”>reactivat </a>la producció de vehicles gràcies a Ebro.
<strong>Ebro confirma que vol fer la fabricació completa des de la Zona Franca</strong>
El conseller delegat de la marca, Pedro Calef, també ha participat en la taula rodona ‘Present i futur de l’automoció’ i ha refermat que l’objectiu és que en un futur la seva planta barcelonina faci la fabricació completa de vehicles. De moment, el que fan és l’assemblatge de peces que els arriben de la Xina. “El que hem fet és iniciar un procés de muntatge per accelerar el procés de reindustrialització”, ha defensat Calef. “Hi havia moltes famílies esperant aquest inici productiu i això ens permet arrencar una mica més ràpid, però en paral·lel estem treballant per fer una fabricació completa”, ha afirmat.
Calef ha celebrat que la planta de la Zona Franca hagi pogut recuperar una marca històrica com Ebro i ha assegurat que la seva aposta és “tenir una empresa que vagi creixent” i que aporti “valor afegit”. “A nivell de país necessitem empreses fortes i ens interessa molt tenir centres de decisió localment aquí”, ha dit.
En relació amb la seva aliança amb Chery, ha apuntat que l’automobilística xinesa els facilita l’accés a tecnologia, que és “clau” en el context actual. “Hi ha moltíssima electrònica avui dia en un cotxe, i aquesta aportació per nosaltres és vital”, ha indicat.
<strong>Seat i Cupra reclamen tenir en compte la “sostenibilitat econòmica”</strong>
Una altra de les qüestions que s’han tractat en la taula rodona ha estat al voltant de la transició cap al vehicle elèctric. El director general de Seat i Cupra a l’Estat, Mikel Palomera, ha defensat que el sector es troba en un procés de transició cap a la mobilitat sostenible, però ha opinat que aquesta ha de ser-ho “en tots els sentits”. “Sostenible no és només més ecològica, també ha de ser sostenible socialment i econòmicament, i d’això encara no hem trobat el punt”, ha advertit. Segons el directiu, aquest és el problema que s’hauria d’abordar per evitar un escenari “apocalíptic” al sud d’Europa.
Palomera també ha opinat que el 2025 serà clau pel sector de l’automòbil. “El nivell d’exigència en emissions s’incrementarà, i això posarà a molts fabricants entre l’espasa i la paret, portant-los cap a una transició a la força cap al cotxe elèctric”, ha dit. En aquest sentit, ha denunciat que els governs siguin exigents en matèria de sostenibilitat, mentre que “no es genera” demanda d’aquest tipus de vehicles.
“Els legisladors ens estan posant en una via que no està acompanyada d’una demanda de mercat”, ha alertat. “Si no existeix demanda ens podem trobar en un carreró sense sortida”, ha sentenciat l’empresari.