ACN Barcelona – La Fundació MACBA ha anunciat aquest dimarts que l’artista basc Ibon Aranberri és el guanyador de la primera edició del Premi Fundació MACBA, “un reconeixement que celebra la qualitat, innovació i discurs crític dels artistes contemporanis més rellevants d’Espanya i Portugal”. Juntament amb ell, s’han destacat com a finalistes el col·lectiu Cabello/Carceller i els artistes Sandra Gamarra i David Bestué. El premi, amb una dotació total de 80.000 euros, reconeix aquests artistes pels seus projectes expositius realitzats en els dos darrers anys. El guardó és una rèplica en format reduït de ‘La ola’ de Jorge Oteiza.
Ainhoa Grandes ha destacat que el Premi Fundació MACBA, dotat amb un total de 80.000 euros –50.000 euros per al guanyador i 10.000 euros per a cada finalista–, “neix amb el propòsit de distingir i visibilitzar la tasca dels artistes contemporanis, alhora que fomenta un espai de reflexió sobre la seva capacitat transformadora en el context actual”. “És essencial posar els artistes al centre: les seves obres ens ajuden a desenvolupar el pensament crític i a entendre el nostre entorn”, ha afegit, subratllant el compromís de la Fundació amb la projecció del talent artístic.
Nascut a Itziar, Guipúscoa, l’any 1969, Ibon Aranberri ha estat seleccionat com el guanyador del Premi Fundació MACBA per les exposicions ‘Vista Parcial’, inaugurada a finals del 2023 al Museu Nacional Centro de Arte Reina Sofía, i la posterior ‘Entresaka’, a l’Atrium Museoa.
El jurat ha valorat la seva capacitat per transformar les sales del museu en un espai per a la imaginació social i ha destacat la integritat estètica de la seva obra, arrelada a la tradició formalista basca. L’artista, han destacat, “explora les mutacions constants en els processos, l’anàlisi i els canvis narratius que ofereixen nous portals per relacionar-se amb els esdeveniments polítics, el paisatge natural i industrial, així com entre l’ordinari i l’extraordinari. Aquestes connexions, sovint alterades, s’entrellacen amb la memòria. Cada exposició que emprèn és única, una llavor continguda dins una closca que s’ha format després d’un profund pensament artístic que combina investigació, política i història”.
<strong>Finalistes</strong>
El jurat del Premi Fundació MACBA ha nomenat finalista el col·lectiu Cabello/Carceller (Helena Cabello i Ana Carceller), un grup artístic clau i pioner en els discursos de gènere al nostre context. La seva obra interdisciplinària se centra a ampliar la representativitat d’identitats ocultes per la imposició dels rols de gènere.
El jurat ha destacat les seves recents exposicions ‘Una veu per a Erauso. Epíleg per a un temps trans a Azkuna Zentroa’, una mostra que es va actualitzar per a la 35a Biennal de São Paulo, i ‘La ocupació’, al Museu Patio Herreriano el 2024. En totes dues, han apuntat, Cabello/Carceller realitzen “una intensa investigació per ampliar les historiografies de dissidències polític-sexuals connectant relats i contextos des del present. La seva obra interdisciplinària, que utilitza mitjans com la fotografia, el vídeo o la performance, combina materials i referències de la història, la política i el cinema amb una perspectiva crítica”.
Sandra Gamarra, nascuda a Lima i resident a Madrid, ha estat una altra de les finalistes seleccionades de la primera edició del premi atorgat per la Fundació MACBA. Gamarra ha estat seleccionada per la seva recent exposició, ‘Pinacoteca Migrant’, presentada en la 60a edició de la Biennal de Venècia, en el marc del pavelló d’Espanya. El jurat destaca la seva extensa investigació a través del patrimoni artístic i cultural des del present per evidenciar la manca de narratives decolonials. “Les seves propostes passen per la cerca d’una nova institucionalitat més diversa, accessible i sostenible que obligui a noves formes de restitució en la museística”.
David Bestué completa la selecció de finalistes del Premi Fundació MACBA. El jurat posa en valor les seves recents exposicions, ‘Ciutat de sorra’, a Fabra i Coats de Barcelona, i ‘Pajarazos’, al Museu Patio Herreriano de Valladolid. Destaca la seva plàstica imprevista i lluminosa, que combina tècniques escultòriques diverses amb la reutilització d’objectes per explorar la materialitat com a llenguatge físic i catalitzador del passat en el present. Aquesta influència del llenguatge, especialment poètic, es reflecteix també en la seva concepció del temps. Per a Bestué, “el temps pot ser un material més”. D’aquesta manera, planteja temps “remoguts o barrejats”, que procedeixen d’una memòria col·lectiva i particular, que presenta a través d’escultures vinculades d’una manera o altra al territori.
<strong>Procés de selecció</strong>
El Premi Fundació MACBA s’ha desenvolupat a través d’un procés de selecció liderat per destacats experts nacionals i internacionals, que han valorat la qualitat, innovació i rellevància de les propostes. En una primera fase del procés de selecció, un comitè format per professionals com Claudia Segura (MACBA), Agustín Pérez Rubio (comissari independent), Manuel Cirauqui (Fundació Eina i Museu Guggenheim), Tania Pardo (Museu CA2M), Bárbara Rodríguez (Centre Botín) i Gilberto González (comissari independent) va avaluar i seleccionar les propostes finalistes –cinc propostes cadascun. Aquest comitè va valorar la qualitat, innovació i contribució dels projectes expositius al panorama artístic d’Espanya i Portugal durant els anys 2023 i 2024.
En la segona fase, un jurat de prestigi internacional, coordinat per Ainhoa Grandes, presidenta de la Fundació MACBA, i integrat per figures com Adam Szymczyk (director de Documenta 14 Kassel i Atenes ‘14), Manuel J. Borja-Villel (Generalitat), Manuel Segade (Museu Reina Sofia), Angela Molina (crítica d’art), Elvira Dyangani Ose (MACBA) i Abdellah Karroum (comissari i exdirector de Mathaf, 2013- 2022), va designar el guanyador i els tres finalistes d’aquesta edició.