ACN La Garriga – L’Ajuntament de la Garriga (Vallès Oriental) assegura que no té competències per autoritzar una consulta sobre la municipalització del servei d’aigua. La Plataforma Aigua Pública la Garriga havia demanat els permisos per a recollir signatures i fer la consulta, però l’alcaldessa, Meritxell Budó, ha explicat a l’ACN que el consistori no pot tramitar la petició perquè incideix a un tema d’interès general i s’adreçaria al conjunt del cens natural: “Això queda fora de les consultes no refrendàries, i qui té competència per a autoritzar-les és l’Estat, per això no hem tingut més remei que inadmetre a tràmit la petició”. Amb tot, l’opció del govern és mantenir el servei externalitzat perquè el consistori no té capacitat per assumir-lo.
Budó ha detallat que s’havien iniciat els tràmits per a poder fer l’ocupació d’espai públic per a poder fer la recollida de signatures, però que la consulta no podia prosperar perquè l’Ajuntament no té capacitat per a poder autoritzar-la. De fet, l’Ajuntament s’ha assessorat amb la Diputació de Barcelona i la comissió de control de les Consultes Populars No Referendàries, que coincideixen amb la decisió final del consistori.
De la mateixa manera, l’equip de govern (Junts i PSC), es decanten per mantenir el servei externalitzat. Actualment el gestiona Aigües de Barcelona, està prorrogat i venç al juny de l’any que ve. “No estem per la municipalització del servei d’aigua perquè l’Ajuntament de la Garriga, en aquests moments, no té capacitat per a poder gestionar amb una concessió directa el servei de l’aigua”, ha afegit l’alcaldessa.
En aquest sentit, el consistori entén que la millor manera de prestar el servei és fer-ho a través d’una concessió, licitant aquest servei públic amb una col·laboració público-privada. “Molts ajuntaments que estan dient que fan una gestió directa, el que estan fent després és licitar a trossos part del servei a empreses privades, l’analítica o el manteniment”, entre d’altres, i nosaltres entenem que en comptes de fer licitacions per paquets preferim licitar en conjunt i garantir un servei propi del segle XXI”, ha afegit.
<strong>Decepció de la plataforma</strong>
La plataforma, per la seva banda, es mostra decebuda pel que consideren un moviment tàctic de l’Ajuntament: “Ens sorprèn que l’Ajuntament hagi trigat tres mesos a pronunciar-se, esgotant el termini legal, i no se’ns doni peu ni a presentar al·legacions”, denuncia Pep Tarrades, membre del col·lectiu.
En aquest sentit, explica que han tingut dues reunions amb el secretari municipal, on no semblava, assegura, que hi hagués cap error en la proposta que plantejaven: “L’Ajuntament està diluint deliberadament el procés per desgastar la plataforma i, en paral·lel, anar iniciant els tràmits de la nova licitació”, afegeix.
Per aquest motiu, la plataforma ha registrat un recurs a la comissió de control de Consultes Ciutadanes No Referendàries i tornarà a entrar la memòria a l’Ajuntament.
Al marge de la proposta, Tarradas assegura que el mateix secretari va veure bé l’opció d’optar per una consulta en el format que van registrar. “Si l’equip de govern o el secretari municipal veien algun problema en la nostra proposta en aquests tres mesos, nosaltres l’hauríem recollit i hauríem entrat la que fos adient, per poder realitzar simplement una recollida de signatures”, retreu.
El col·lectiu, a més, lamenta que l’Ajuntament hagi posat en marxa la maquinària per licitar un nou contracte externalitzat sense contemplar altres vies i poder optar per la més òptima, donat que disposen d’un informe que avalaria un benefici per l’Ajuntament en cas d’assumir la gestió de l’aigua.