ACN Barcelona – Les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) ha acusat el Departament d’Educació de no oferir prou oferta pública com per garantir una plaça a tots els alumnes catalans en una escola pública. El president de l’aFFaC, Jordi de Carreras, i la directora, Lidón Gasull, han reivindicat la garantia d’una educació universal i gratuïtat i han lamentat que això no passa. Segons un estudi de l’aFFaC, hi ha un dèficit de grups a l’escola pública tant a I3 com a 1r d’ESO i, en canvi, una “sobre oferta” a la concertada. La situació de manca de places es repeteix a la Formació Professional. Gasull ha dit que això el que fa és afavorir el “traspàs” a la concertada i fins i tot “forçar” aquesta situació en etapes com la secundària.
En el cas de l’I3, l’aFFac apunta a un dèficit de places en el 83% de les comarques catalanes. L’anàlisi té en compte una ràtio de 25 alumnes per aula (el màxim permès) i el total d’alumnes de 3 anys a Catalunya i dona com a resultat un dèficit de 187 grups a la pública i una sobre oferta de 747 a la concertada.
A 1r d’ESO, amb una ràtio de 28,2 alumnes, el dèficit és de 56 grups a la pública, mentre que a la concertada n’hi ha 33 addicionals als alumnes que ja tenen matriculats a sisè de primària. En aquest cas han assegurat que la situació és especialment greu ja que les places de més de la concertada no poden acollir tot l’alumnat que no té plaça a la pública i això deriva en un increment de ràtios.
L’organització ha afirmat que la situació de manca de places es repeteix a la Formació Professional (FP), on ha criticat la tendència cap a la privatització. En concret, assegura que la matrícula a la privada ha crescut més del doble que a la pública en el grau mitjà i s’ha quadruplicat en el grau superior en els darrers 10 anys. També ha criticat que l’oferta a distància l’està acaparant majoritàriament l’oferta privada.
En el cas de les escoles bressol, l’aFFaC ha valorat l’increment de places públiques però ha recordat que, tot i això, en la majoria de municipis l’oferta continua sent insuficient.
D’altra banda, l’organització ha afirmat que la forma com s’han transmès els resultats de l’informe PISA ha afavorit un “desprestigi” de l’escola pública, que s’ha traduït en un increment de la demanda als centres concertats.
<strong>Menjador escolar universal i gratuït i escola inclusiva</strong>
Una altra de les mesures que l’aFFaC posa sobre la taula és que el menjador és cada cop més car i ha reivindicat que s’ha de treballar per garantir que sigui universal i gratuït. L’organització ha lamentat que el preu ha pujat un 17% en cinc anys, passant dels 6,80 als 7,98 euros. Gasull ha demanat “canviar la mirada” en aquest aspecte ja que ha manifestat que el sistema actual de beques no dona les solucions necessàries.
A més, ha reivindicat la necessitat que aquest sigui un espai educatiu, entenent que el temps de migdia també és temps educatiu.
D’altra banda, l’aFFaC ha denunciat que ja fa tres anys que no es compleix el desplegament del decret d’escola inclusiva. A més, ha situat que la majoria d’alumnat amb necessitats es concentra a l’escola pública.
Pel que fa a les famílies nouvingudes, ha afirmat que encara persisteixen barreres socials i estructurals que dificulten la inclusió de les famílies nouvingudes, especialment les migrades i racialitzades.
Un altre dels aspecte que ha comentat l’aFFaC en la roda de premsa de valoració d’inici de curs ha estat la sisena hora. Com ja va avançar l’ACN diumenge passat, l’organització ha defensat que s’avaluï la necessitat o no d’aquesta mesura abans de prendre cap decisió i si s’arriba a la conclusió que no és positiva, s’elimini també de la concertada per evitar diferències dins d’un mateix sistema educatiu.
<strong>Quotes “il·legals”</strong>
Per últim, l’aFFaC ha criticat la manca d’inversió en l’escola pública i el manteniment en el cobrament de quotes “il·legals”, com les de material. Ha criticat també la mesura del val escolar, ja que ha defensat que no s’està traduint en menys quotes d’aquestes característiques i, a més, no diferencia entre les persones que més ho necessiten i les que no tenen dificultats econòmiques.
Pel que fa a les aportacions que les escoles concertades reben per l’escolarització d’alumnes amb necessitats socioeconòmiques, les anomenades motxilles escolars, l’entitat ha asseverat que tenen constància de centres que, tot i rebre aquestes aportacions, continuen cobrant a les famílies diverses quotes.
El president de l’aFFaC, Jordi de Carreras, ha manifestat que el sistema té “reptes molt grans” i ha alertat la nova consellera que el camí no és “fer més del mateix però més tranquil” sinó entomar aquests reptes i actuar ja.