ACN Reus – La Zona de Baixes Emissions (ZEB) de Reus es posarà en marxa a partir del pròxim gener en fase de proves. L’Ajuntament aprovarà inicialment la nova ordenança en el ple d’aquest divendres. Un cop s’hagi aprovat definitivament, es començarà a implementar la normativa en quatre fases. Fins a la tercera, de l’1 de juliol de 2025 al 31 de desembre de 2027, no s’aplicaran les sancions que ronden els 200 euros. La regidora de Seguretat Ciutadana i Convivència, Dolors Vázquez, ha explicat que l’ordenança té exempcions i moratòries i que han treballat conjuntament amb Tarragona per aplicar els mateixos horaris en les restriccions de circulació. També ha llençat un missatge de tranquil·litat perquè diu que la voluntat és d’aplicar-la progressivament.
La Zona de Baixes Emissions de Reus comprendrà una superfície de 2,68 quilòmetres quadrats, que inclouen els carres que es troben dins de l’àrea de les avingudes Països Catalans, Sant Bernat Calvo, President Macià, Maria Fortuny, 11 de Setembre i el tram del carrer General Moragues- entre l’avinguda de l’11 de setembre i la plaça d’Almoster- i l’avinguda del Comerç. Pel que fa als horaris d’aplicacions de les restriccions, la regidora de Seguretat Ciutadana i Convivència ha explicat que s’han consensuat amb l’Ajuntament de Tarragona per “sentit comú” a l’hora d’aplicar-los en l’àmbit de l’àrea metropolitana.
En concret, les limitacions d’accés, circulació i estacionaments dels vehicles que determini l’ordenança serà d’aplicació de tots els dies laborables – de dilluns a divendres- de les set del matí a les set de la tarda. En el cas de la distribució urbana de mercaderies, com a norma general tindran un horari destinat a la càrrega i descàrrega, els dies laborables de dilluns a dissabte, de les vuit del matí a les vuit de la tarda.
<strong>Implementació progressiva</strong>
Un cop aprovada definitivament l’ordenança, aquesta entrarà en vigor en el termini de quinze dies hàbils des de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Província (BOPT). Així, la primera fase arrencarà un cop es publiqui al BOPT i s’allargarà fins al 31 de desembre de 2025. Es tracta del període de proves que servirà per posar en marxa el sistema tecnològic, per implantar el registre de vehicles i per iniciar la campanya formativa i informativa sobre la ZBE.
La segona fase, de l’1 de gener al 30 de juny de 2026, és el període que s’iniciaran les restriccions d’accés a la ZBE i quan es començaran a notificar els incompliments, però sense que se sancionin els vehicles més contaminants en cas d’infraccions. En aquest cas, no tindrà afectació per als vehicles amb etiquetes O, ECO, C i B. En canvi, sí que tindrà per als vehicles sense etiqueta ambiental i els de dièsel amb etiqueta B, però només quan s’activi nivell 1 reforçat o el nivell 2 del Pla d’acció a curt termini per al contaminant NO2.
La tercera fase arrencarà l’1 de juliol de 2026 i s’allargarà fins al 31 de desembre de 2027. En aquest període ja s’aplicaran les sancions en cas d’infracció, però no tindran afectació per als vehicles amb etiquetes O, ECO,C i B. Igual que en la fase dos, hi haurà afectació per als vehicles sense etiqueta ambiental i els de dièsel amb etiqueta B només quan s’activi nivell 1 reforçat o el nivell 2 del Pla d’acció a curt termini per al contaminant NO2, excepte en els casos d’exempció que preveu l’ordenança.
En el cas dels vehicles sense etiqueta més contaminants, també estaran exempts de complir la normativa els vehicles sense etiqueta que siguin propietat de residents a Reus o que paguin l’IVTM al municipi, així com aquelles persones que disposin d’una plaça d’aparcament privat dins de la ZBE, els vehicles sense etiqueta que aparquin en aparcaments d’ús públic -també dins la ZBE-, tot i que s’exclouran els situats a la via pública. A més, els vehicles sense etiqueta podran accedir a la ZBE fins a 24 dies sense necessitat d’inscriure’s al registre municipal.
La quarta i última fase d’implantació s’iniciarà l’1 de gener de 2028, quan ja s’ampliaran les restriccions als vehicles amb etiqueta B, sense que en tingui per als vehicles amb etiquetes O, ECO i C. Tampoc s’aplicarà en els casos de persones amb vehicles d’etiqueta B que disposin de plaça d’aparcament privat dins la ZBE o que estacionin als pàrquings públics dins la ZBE, exclosos els ubicats a la via pública. Així mateix, els vehicles sense etiqueta i etiqueta B podran accedir a la ZBE fins a 24 dies sense necessitat d’inscriure’s al registre. Els mateixos tipus de vehicles – que siguin residents de Reus- ho podran fer fins a 52 dies.
<strong>Exempcions i moratòries</strong>
La nova ordenança té múltiples exempcions i moratòries. Entre algunes d’elles hi ha els vehicles sense etiqueta ambiental, els quals podran accedir a la ZBE durant 24 dies l’any; també les persones que hi tinguin un pàrquing privat. En el cas de persones residents, l’autorització serà permanent mentre es mantinguin les condicions inicials. Pel que fa als no residents, l’autorització serà fins al 31 de desembre de 2027.
Altres exempcions seran per als vehicles de transport de persones amb mobilitat reduïda o malaltes, les quals es revisaran cada dos anys i, cada un, per aquells malalts que requereixin tractaments periòdics. Els serveis d’emergència i essencials hi estaran exempts, així com els vehicles professionals de persones pròximes a la jubilació, que tindran una autorització fins a un màxim de cinc anys. També els vehicles de persones amb rendes baixes estaran autoritzats i el seu cas es revisarà anualment mentre que els vehicles amb matrícula estrangera estaran autoritzats permanent, sempre que compleixin els requisits tecnològics i d’emissions d’accés a la ZBE.
En la presentació de la nova ordenança, la regidora de Seguretat Ciutadana també ha remarcat les moratòries incloses en el text. Es tracta dels vehicles en reposició (màxim un any), dels vehicles que presten servei de transport públic o col·lectiu de persones (màxim sis anys), dels que transporten mercaderies (màxim sis anys), i per als que presten serveis municipals de llarga temporalitat (màxim sis anys).
<strong>Infraccions greus</strong>
L’ordenança estableix sancions d’acord amb el Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, que estableix que són infraccions greus, quan no siguin constitutives de delicte, les conductes referides a no respectar les restriccions de circulació derivades de l’aplicació dels protocols davant episodis de contaminació i de les ZBE. Vázquez ha indicat que les infraccions se sancionaran amb l’import de la sanció econòmica prevista per a les infraccions qualificades de greus pel mateix reial decret, les quals ronden els 200 euros.
Amb tot, ha assenyalat que l’objectiu de la nova norma és la protecció de la salut de la ciutadania i mitigar els impactes del canvi climàtic, reduint la contaminació ambiental. “La voluntat és no ser molt restrictius, sinó complir amb el mandat legal, és tirar endavant una nova fórmula de mobilitat sostenible i fer-ho de forma progressiva i fàcil”, ha subratllat Vázquez. Per això, ha insistit a llençar un missatge de tranquil·litat: “La ZBE no és igual a prohibició, sinó a circulació d’un altre tarannà per complir amb els estàndards que ens demanen”.
<strong>Registre de vehicles autoritzats</strong>
A banda, es crearà un registre de vehicles autoritzats a la ZBE, de caràcter administratiu, per al control de vehicles i els seus titulars. Les persones titulars de vehicles que compleixin els requisits per beneficiar-se de les autoritzacions temporals d’accés, circulació i estacionament, han de sol·licitar la seva inscripció. Finalment, el control d’accés a les ZBE es farà mitjançant un sistema automàtic sota la supervisió i validació de la Guàrdia Urbana amb l’equipament homologat i la plataforma tecnològica integrada amb tots els sistemes municipals necessaris, amb la plataforma de la Generalitat de Catalunya i amb la Direcció General de Trànsit per garantir la interoperabilitat entre totes les administracions.
<strong>Tarragona posarà en marxa la ZBE el 2026</strong>
En el cas de Tarragona, la posada en marxa de la ZBE no serà fins al 2026. L’alcalde Rubén Viñuales ha afirmat aquest dimecres que tot i ser un “imperatiu legal de la Unió Europea” per avançar cap a la transició ecològica, el consistori no pot “abandonar les persones”. “Qui té un Peugeot 106 de fa quinze anys i no es compra un Tesla és perquè no pot”, ha reivindicat. Per aquesta raó, ha defensat l’aplicació de moratòries que permetin a la ciutadania adequar-se a la norma. “Aquesta transició ha de ser justa i no pot deixar ningú endarrere”, ha assegurat Viñuales, qui adverteix que sinó “es podrien donar situacions injustes” per aquelles persones que no tenen capacitat econòmica.