ACN Brussel·les – La Xina ha respost aquest dimarts als aranzels de la Unió Europea sobre els cotxes elèctrics fabricats al gegant asiàtic, que la setmana passada van obtenir prou suport per part dels estats membres per tirar endavant. En un comunicat publicat pel ministeri de Comerç xinès, Pequín ha anunciat que eleva el gravamen a les importacions de brandi europeu en considerar que la Unió practica un ‘dumping’ que amenaça “de forma substancial” el sector productor xinès. La mesura afecta sobretot França, principal productor de conyac i que, alhora, va ser un dels estats que va votar a favor dels aranzels als vehicles elèctrics. La Xina, però, no descarta aplicar noves taxes en sectors com el porcí o la llet, amb major pes a Catalunya.
Segons detalla el ministeri de Comerç xinès, els nous aranzels s’aplicaran a partir d’aquest divendres 11 d’octubre i consistiran en el pagament d’un dipòsit de garantia. Entre les marques més afectades apareixen Hennessy i Remy Martin, que hauran d’abonar aranzels del 39% i del 38,1%, respectivament.
<strong>Resposta a Brussel·les</strong>
La decisió de Pequín arriba només quatre dies després de la votació dels estats membres sobre l’increment dels aranzels als vehicles elèctrics xinesos, una mesura que va generar divisió -es va tancar amb 10 vots a favor, 5 en contra i 12 abstencions- però que va obtenir els suports necessaris per tirar endavant.
La mesura proposada per la Comissió Europea -i que entrarà en vigor el 31 d’octubre- és el resultat d’una investigació de gairebé un any que va concloure que la Xina practicava “competència deslleial” en el sector de l’automòbil a través de “subsidis injustos” que es lliuraven als productors xinesos en tota la cadena de subministrament.
Els gravàmens que s’aplicaran se sumaran als d’un 10% que ja existeixen i afectaran el grup SAIC (35,3%), a Geely (17%), al major exportador xinès BYD (17%) i a Tesla (7,8%). Malgrat els nous impostos, Brussel·les també ha apuntat divendres passat que continuaria treballant amb la Xina per trobar “una solució alternativa” a l’adopció dels aranzels.
<strong>Preocupació a Catalunya</strong>
El mateix dia que va tenir lloc la votació entre els diferents estats, Seat va avisar que els aranzels als vehicles xinesos són “un risc enorme” pel seu negoci, que produeix el Cupra Tavascan a la Xina. Segons la companyia, la mesura podria alterar de rebot els plans de producció de totes les seves fàbriques, entre elles la de Martorell. “Això perjudicarà la competitivitat d’Espanya i de la Unió Europea i posarà en risc tota la indústria”, assegura la companyia en un comunicat, al mateix temps que assenyala el “perill” que això comportaria per complir els objectius de reducció de CO2 a Europa.
Per altra banda, Foment del Treball va alertar a finals de setembre que una guerra comercial entre la Xina i la Unió Europea que apliqués nous aranzels al sector porcí tindria greus conseqüències per al conjunt de l’Estat i en particular a Catalunya, que concentra bona part de la indústria. Segons les dades presentades per la patronal, el sector porcí espanyol podria arribar a perdre fins a 500 milions d’euros anuals i veuria perillar l’estabilitat dels 115.000 llocs de treball que genera.