ACN Estrasburg – La UE està impulsant una nova eina perquè els consumidors puguin processar reclamacions si els seus drets s’han vist vulnerats. La proposta és una “millora” de l’actual instrument de resolució de litigis, que “no era funcional” ja que només es processaven 200 denúncies anuals, com ha detallat a l’ACN l’eurodiputada socialista Laura Ballarín, que lidera les negociacions des del parlament. El procés tancarà l’instrument en vigor des de 2013 i promocionarà la “mediació, l’arbitratge i que els consumidors tinguin més eines per a reclamar els seus drets”. La cambra europea vol incloure tots els productes, siguin digitals o físics, i també les companyies aèries, ja que creuen que és el sector on “s’acumula el nombre més gran de reclamacions”.
L’informe rere la iniciativa demostra que els països europeus “no han invertit suficient” i no han donat a conèixer l’eina de reclamacions vigent fins ara, així que s’ha decidit tancar la plataforma, que “era una despesa de recursos ineficient”, segons ha explicat Ballarín des d’Estrasburg, on aquesta setmana s’ha aprovat el tancament.
Ara, s’haurà de dissenyar una nova eina. La nova proposta pretén “millorar” l’instrument actual i facilitar als clients poder reclamar els seus drets abans d’anar a judici, ja que molts desisteixen a causa dels costos “molt elevats”.
Les institucions europees ara comencen un procés de negociació per crear la nova eina amb la idea d’incloure-hi les companyies aèries. Així, i com ja succeeix ara amb les elèctriques, les aerolínies haurien de formar part d’aquest mecanisme de manera obligatòria. Aquesta, però, és la proposta des de la cambra europea, ja que tant el Consell com la Comissió no contemplaven aquesta possibilitat en la seva idea original.
L’eurodiputada del PSC Laura Ballarín ha dit que d’acord amb la proposta les companyies aèries hauran d’incloure un telèfon o correu electrònic quan es compra un bitllet per tal que si el passatger té una reclamació, pugui saber immediatament on poder-se adreçar. Des del Parlament Europeu s’aposta per incloure aquestes empreses perquè són “del sector on s’acumulen el màxim nombre de reclamacions dels consumidors”, segons Ballarín.
La nova proposta també s’adaptarà al món digital perquè “molts europeus consumeixen productes de tercers països de la Unió Europea, en molts casos d’Àsia, a través de plataformes de comerç electrònic”. Els eurodiputats esperen “aplicar aquesta nova directiva” a aquelles empreses que venen productes a Europa i tenen seus de distribució al territori. El nou model també es podria aplicar a “patrons obscurs” visibles en moltes xarxes socials, com són els influencers, que promocionen certs productes que quan s’entreguen al destinatari “no tenen les garanties o no eren el que s’esperava”.
A diferència de l’obligatorietat de les aerolínies, la proposta no contempla forçar altres sectors a afiliar-se en una d’aquestes entitats on el consumidor es pugui adreçar en cas de conflicte. Tot i això, els polítics esperen que amb la nova directiva s’arribi a beneficiar els 450 milions de consumidors de la Unió. Actualment, el sistema en vigor processa unes 200 reclamacions anuals arreu entre els 27 estats membres.
Amb la plataforma actual, el que s’observava era “molta falta d’informació i una infrautilització total del mecanisme vigent”, lamenta Ballarín. Una vegada s’aprovi definitivament el nou instrument, cada estat haurà de “desenvolupar el seu sistema de la mà de les associacions de consumidors nacionals i reforçar el coneixement perquè la majoria dels consumidors no saben que tenen aquest mecanisme d’arbitratge per reclamar els seus drets abans d’anar a judici”, ha explicat l’eurodiputada catalana.
L’objectiu dels legisladors és requerir als estats membres que “reforcin” tots els mecanismes per vetllar pels drets dels consumidors i desenvolupin el sistema per “reforçar el coneixement” dels ciutadans. El procés de negociació entre el Parlament Europeu, la Comissió Europea i el Consell de la Unió Europea encara s’allargarà uns mesos, per això no s’espera que entri en vigor fins d’aquí a un any i mig.