ACN Sabadell – La Síndica de Greuges ha obert en els darrers mesos una actuació d’ofici per estudiar la regulació i l’aplicació de la nova taxa de tractament de residus per part del Consell Comarcal del Vallès Occidental al municipi de Rubí i en altres localitats vallesanes. Ho va fer per les queixes i consultes rebudes per l’encariment considerablement superior al de l’any passat, i que es divideix en dos rebuts, un de recollida i transport de residus municipals a càrrec de l’Ajuntament i l’altre per la taxa de tractament de residus, a càrrec de del Consell Comarcal. A partir de la informació rebuda, va instar l’ens supramunicipal a notificar prèviament la liquidació de la taxa abans de fer efectiu el cobrament, com es va fer d’entrada aquest 2024.
La Síndica ja ha finalitzat la seva actuació i ha resolt que les dues taxes són compatibles, atès que graven conceptes diferents. També ha constatat que es va modificar l’Ordenança reguladora de la taxa per la prestació del servei de tractament de residus municipals d’acord amb la normativa i que, segons les dades obtingudes, es preveu que els ingressos recaptats no superaran els costos, de manera que també es compleix la normativa de les hisendes locals.
Tot i això, la institució també conclou que hi ha alguns aspectes qüestionables sobre la implementació d’aquestes taxes, i per aquest motiu la síndica ha fet algunes recomanacions que caldria tenir en compte. En primer lloc, s’ha detectat que no es va notificar individualment la liquidació de l’alta al registre corresponent.
Així, la data en què es practica aquesta notificació és rellevant per calcular el termini de pagament. En tractar-se d’una nova taxa, la institució considera que si no s’ha fet aquesta notificació no s’haurien d’aplicar recàrrecs de la via executiva. A més, aquesta notificació també és necessària perquè les persones sàpiguen per quins mitjans poden impugnar-la i, per tant, per garantir el seu dret de defensa.
En aquest sentit, en un comunicat la Síndica destaca que el Consell Comarcal ha acceptat aquesta recomanació i ha informat que no s’exigirà el pagament en via executiva sense haver notificat prèviament la liquidació. Així mateix, arran de la revisió de l’expedient, el Consell ha detectat que alguns contribuents han pagat la liquidació amb un 5 % de recàrrec, i ha informat que en aquests casos se’ls retornarà l’import abonat indegudament.
En segon lloc, la resolució també destaca la necessitat de reforçar la informació que es facilita a la ciutadania. La síndica defensa que proporcionar una informació correcta abans d’implantar una mesura pot ajudar que aquesta mesura tingui una millor acollida en la societat i que hi hagi més confiança.
Concretament, destaca que cal: “Explicar bé els diferents serveis que es presten amb relació a la gestió de residus, els motius de l’increment de l’import que es paga, les raons i els beneficis de delegar el tractament de residus al Consell Comarcal, el cost de cada servei, i la manera com es financen és un exercici de transparència que hauria evitat la confusió que s’ha generat”.
En la mateix línia, la institució defensa que l’administració ha de fer els esforços necessaris per aconseguir la complicitat de la ciutadania, i aconseguir, així, els objectius ambientals que es persegueixen. “Aquesta institució estarà amatent per recollir i analitzar les queixes que puguin arribar d’altres municipis per valorar si cal fer altres recomanacions a l’administració”, conclou el text.