ACN Barcelona – La Sala Parés commemora el 150è aniversari del naixement de Joaquín Torres-García amb una exposició de gran format amb 120 obres de l’artista uruguaià. ‘Torres-García. Entre el Noucentisme i les avantguardes (1891-1934)’, que ocuparà els tres espais de la Sala Parés des d’aquest dissabte a l’1 de febrer de 2025, repassa quatre dècades de la seva trajectòria artística: des de l’arribada a Catalunya el 1891, passant per l’etapa noucentista, el viatge a Nova York (1920-1922), i els anys de París (1926-1932) i Madrid, fins al seu retorn a Montevideo el 1934. La mostra està formada per 120 obres, la majoria a la venda, entre olis, obra sobre paper i joguines, que provenen de col·leccions de París, Nova York, Montevideo, Madrid i Barcelona.
La mostra repassa alguns dels anys més prolífers de Joaquín Torres-García, i remarca la relació entre l’artista i Catalunya, així com amb la galeria, ja que la primera exposició de Torres-García va ser a la Sala Parés el 1897 en una mostra col·lectiva juntament amb artistes del Cercle Artístic de Sant Lluc.
‘Torres-García. Entre el Noucentisme i les avantguardes (1891-1934)’, organitzada de forma cronològica, repassa quatre dècades primordials en la creació artística de Joaquín Torres-García, des de la seva arribada a Catalunya el 1891, i fins a l’inici de la dècada dels anys trenta quan torna a Montevideo.
L’exposició compta amb la col·laboració del Museo Torres García de Montevideo i de la Generalitat. A la mostra es poden veure els esbossos preparatoris de tres dels frescos del Palau de la Generalitat: ‘La Catalunya eterna’, ‘La bòbila’, i ‘La Catalunya industrial’, cedits per la Generalitat, així com altres dibuixos preparatoris d’altres murals noucentistes com els de la Casa Badiella (1917) o de Mon Repòs de Terrassa (1914). Igualment, han participat a la mostra nombrosos col·leccionistes.
De l’època d’abandonament del Noucentisme i de la fascinació per la ciutat moderna, destaquen obres com ‘Entoldado’, ‘Calle de Barcelona’ o ‘Estación’ (1917). L’etapa parisenca està representada amb obres rellevants de 1927 i de 1928 com ‘Café de París’, ‘Bodegón’ o el ‘Retrat de Blasco Ibáñez’.<br />
<br />
A més, l’exposició mostra una selecció de joguines realitzades per Torres-García a la fusteria de la Sociedad del Juguete Desmontable (c.1917-1919), així com altres de l’etapa americana, Aladdin Toys (c.1922-1925), o de París (c.1930).
Després de concloure l’1 de febrer de 2025, part de l’exposició serà presentada a la Galería Leandro Navarro de Madrid.
<strong>Catàleg</strong>
La galeria ha editat un catàleg especial de l’exposició amb una introducció de Jimena Perera, vicepresidenta de la Fundación Torres García (Montevideo) i besneta de l’artista, i un estudi realitzat per la Dra. Michela Rosso, especialista en l’obra de Torres-García i professora del departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona. A més, recull la catalogació completa de les obres de l’exposició.
<strong>‘Memòria’</strong>
La mostra forma part de ‘Memòria’, una iniciativa que la Sala Parés va iniciar el 2017 amb motiu del seu 140è aniversari, amb l’objectiu de fer valdre els orígens de la galeria i els artistes històrics que hi han estat vinculats, donar-los a conèixer mitjançant la recerca i els projectes expositius.