ACN Barcelona – La nova temporada del Teatre Akadèmia programa dues produccions pròpies (L’origen del món’ i ‘Paradise’) i tres coproduccions (‘Pura passió’, ‘Entre monstres’ i ‘La veritat sobre la llum’). També hi haurà tres produccions externes (‘En mitad de tanto fuego’, ‘Bodas de sangre’ i ‘Guateque’) i dues obres en gira (‘Els Buonaparte’ i ‘El collar de la reina’, en coproducció amb El Maldà). Els responsables de la sala han presentat aquest dimarts el cartell per a la temporada que ara comença i han aprofitat per fer balanç de l’anterior. El curs passat es va tancar amb un 92,22% d’ocupació -cinc punts per sobre del curs previ- i es va incrementar el nombre d’espectadors un 12,34%. La recaptació també va pujar, un 23,27%.
El balanç de la temporada anterior ofert per la direcció del Teatre Akadèmia també indica que es va penjar el cartell de localitats exhaurides a 109 funcions, un 65% del total. Les produccions pròpies van aconseguir un 97,53% d’ocupació mitjana: ‘Els Buonaparte’ un 93,24%; ‘La veritat de la mentida (L’Envers du décor)’ un 98,29%; ‘La agente literaria’ un 98,60%, i ‘Jo no volia ser Rita Hayworth’ un 100%.
I pel que fa als nous espectacles de l’any, ‘En mitad de tanto fuego’ es representarà del 13 al 29 de setembre. El text és d’Alberto Conejero i la direcció de Xavier Albertí. L’interpreta Rubén de Eguía.
El clàssic de Federico García Lorca ‘Bodas de sangre’ estarà en cartellera del 9 d’octubre al 3 de novembre, dirigit per Marc Chornet i interpretat per Marina Alegre, Neus Pàmies, Mireia Sala i Xavier Torra.
En el cas de ‘L’origen del món’, una de les dues produccions pròpies de l’Akadèmia, es podrà veure del 13 de desembre al 12 de gener. El text és de Lucia Calamaro, la direcció de Guido Torlonia i la interpretació d’Alicia González Laá, Queralt Casasayas i Annabel Totusaus.
L’altra producció pròpia, ‘Paradise’, es podrà veure del 21 de maig al 8 de juny. El text de Kae Tempest té la dramatúrgia i la direcció de Moreno Bernardi i el repartiment l’integren Zúbel Arana, Maria Estela, Núria Dalmau, Uri Guillem, Sara Palomo, Roger Sahuquillo, Aina Serena, Albert Muntané i David Flores.
Amb motiu de la tornada de ‘Paradise’ al Teatre Akademia, Bernardi presenta el ‘workshop ProParadise’, un cicle de tallers artístics demostratius, que pretenen ser un espai de confrontació, diàleg i intercanvi entre professionals i joves en formació. Aquest taller constarà de sis sessions teoricopràctiques entre octubre i abril, que abordaran temes com els elements multimèdia, la il·luminació, el vestuari i la caracterització, la dramatúrgia, la direcció… És a dir, tots els camps que intervenen en la creació de l’obra. Bernardi ha explicat que l’objectiu és reflexionar sobre la relació entre el teatre clàssic i el contemporani i el valor del “com” a l’hora de revisar els clàssics.
Pel que respecta a les coproduccions, ‘Pura passió’ tindrà el seu torn del 13 de novembre a l’1 de desembre. Es tracta d’un text d’Annie Ernaux que compta amb la dramatúrgia i la direcció de Lucia del Greco i amb la interpretació de Cristina Plazas.
‘Entre monstres’ estarà a escena entre el 22 de gener i el 16 de febrer, un text de Manel Moreno dirigit per Israel Solà i interpretat per Eduard Buch, Rafa Delacroix, Diana Gómez i Georgina Latre.
L’última de les coproduccions és ‘La veritat sobre la llum’, que es podrà veure del 2 al 27 d’abril. El text d’Audur Ava Ólafsdóttir està dirigit per Gemma Sangerman i Ferran Utzet a partir de l’adaptació i la dramatúrgia d’Anna Maria Ricart Codina. L’elenc actoral l’integren Rosa Renom, Andrea Portella, Maria Casellas i Roger Julià.
El director artístic del teatre, Guido Torlonia, ha explicat que per aquesta nova temporada han intentat “donar visibilitat al teatre modern”. Per això, gairebé tots els autors de les obres d’enguany son contemporanis. A més, ha destacat que moltes obres s’estrenen per primera vegada. “Les companyies son joves, i algunes que han crescut amb nosaltres, tornen”, ha dit.
Per la seva banda, la gerent d’Akadèmia, Meri Notario, s’ha mostrat molt satisfeta dels bons resultats, ja que per segona vegada consecutiva han assolit “els millors resultats de la història del Teatre Akadèmia”.