ACN Barcelona – La xarxa cultural inclusiva Apropa Cultura ha celebrat aquest dilluns el seu acte anual amb el qual dona el tret de sortida a la nova temporada. Sota el lema ‘Sense filtres’, la nova campanya bianual, es dedicarà a les persones amb discapacitat. La xarxa cultural ha presentat també les dades d’aquest últim any: més de 87.478 persones ateses, 8.862 sortides i 24 noves adhesions. Apropa Cultura, amb una trajectòria de 18 anys, ha reiterat la “necessitat urgent” de garantir l’accessibilitat a la cultura de persones amb discapacitat sensorial, orgànica, intel·lectual, mental o física.
L’acte, conduït per Adrià Bas, Marc Buxaderas i Maria Arenas, ha comptat amb la presència de les conselleres de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez Bravo, i Cultura, Sònia Hernández.
Precisament, Martínez ha destacat que el 15% de persones a Catalunya no es poden permetre activitats culturals, i en el cas de les persones en risc d’exclusió social la xifra augmenta fins al 44%.
Així mateix, la directora d’Apropa Cultura, Sònia Gainza, ha volgut reivindicar que la iniciativa permet a persones amb vulnerabilitat gaudir de la cultura, a més d’afirmar que els programadors culturals són grans agents perquè aquest col·lectiu sigui particep d’actes culturals. En aquest sentit, Gainza ha afirmat que els programadors financen dues terceres parts de les entrades per a les persones amb vulnerabilitat, deixant-les a un preu “simbòlic”.
La mateixa Gainza ha afirmat que la iniciativa Apropa Cultura ha generat l’interès internacional, fent-se presentacions a Argentina, Mèxic, Birmingam i Viena. “Vol dir que alguna cosa estem fent bé”, ha reiterat Gainza.
D’altra banda, l’actor Marc Buxaderas ha explicat que quan una persona amb discapacitat vol sentir-se inclosa dins dels actes culturals no pot, i per això apel·la a fer servir el codi d’accessibilitat. “Ens ha costat 10 anys aocnseguir-lo, fem-lo servir”, ha destact Buxaderas.