ACN Barcelona – Com a tancament de l’any del centenari del cinema amateur a Catalunya, la Filmoteca de Catalunya inaugura aquest dimecres l’exposició ‘Família Guerra. Material d’arxiu’ de l’artista Pere Noguera (La Bisbal d’Empordà, 1941). Noguera parteix d’imatges d’un arxiu fílmic d’origen centreeuropeu trobat que mostren escenes domèstiques d’estiueig i d’altres de la Segona Guerra Mundial. En confrontar-les, “l’artista dota aquestes imatges de família i de guerra d’una nova significació”, ha destacat la Filmoteca. Les obres que apareixen en aquesta exposició parteixen de dos fons d’arxiu propis de l’artista Pere Noguera: el fons ‘Encants, Barcelona’ i el fons ‘Família Guerra, la Bisbal d’Empordà’.
Pere Noguera, artista pioner en l’ús de l’arxiu com a ‘ready-made’, confronta aquestes imatges de família i de guerra dotant-les d’una nova significació. Tanmateix, l’artista proposa un grup d’obres creades a partir d’arxius fotogràfics i fílmics. Peces a partir de materials ja existents que ens proporcionen noves mirades i lectures a uns objectes que han deixat de tenir una significació per a passar a disposar de nova càrrega simbòlica.
L’exposició, produïda per la Filmoteca de Catalunya, és la primera d’un seguit d’exposicions dedicades a l’obra de Noguera en diferents espais de Catalunya: Bòlit, Centre d’Art Contemporani (Girona); Terracotta, Museu de Ceràmica (la Bisbal d’Èmpordà) i Can Mario, Museu d’Escultura Contemporània de la Fundació Vila Casas (Palafrugell).
El fons ‘Encants, Barcelona’ es constituïa de fotografies i clixés dels anys quaranta, cinquanta i seixanta. “Aquest material era un exponent clar de la tradició acumulada a l’hora d’entendre la fotografia i el seu procés, basada en una concepció del retrat, contaminada per la ideologia i estètica del franquisme”, ha apuntat la Filmoteca. Noguera, ha afegit, “revisa l’arxiu fotogràfic, ja en un estat deteriorat, i li atorga una mirada nova a través dels nous procediments digitals que la posen en moviment”.
Al fons ‘Família Guerra, la Bisbal d’Empordà’, adquirit a la ciutat empordanesa, al drapaire que habitualment el proveïa d’objectes en desús, Noguera hi localitza un conjunt de bobines de 16 mm procedents d’una família holandesa. Part de les bobines eren filmacions amateurs d’escenes familiars dels anys trenta i quaranta. Unes altres eren material professional editat de la Segona Guerra Mundial.