ACN Madrid – La crisi dels microxips i el context d’incertesa per la pandèmia continua afectant “greument” la demanda i derivant en una “dràstica disminució” de la producció de vehicles que al gener va ser del 17,5% en comparació amb el mateix mes del 2021, amb un total de 179.908 unitats fabricades, segons ha informat la patronal Anfac aquest dimecres. La contracció de les vendes de mercats com França, el Regne Unit o Itàlia han tingut un impacte en les exportacions, que han caigut un 15,7% respecte al gener de l’any passat, amb 155.747 unitats. En aquest sentit, els principals mercats europeus s’han endut un 68,2% dels vehicles, un 16,9% menys.
Per tipus de vehicle, durant el mes de gener, els turismes són els que han notat una major disminució de la producció, amb una caiguda del 19,9%, en comparació amb els comercials o industrials, que han retrocedit un 8,5%.
La producció de vehicles alternatius a la combustió sí que ha augmentat (+3,9%), assolint una quota de fabricació del 13,2% aquest mes de gener. Els híbrids endollables continuen sent els vehicles de baixes emissions amb més fabricació, amb una quota del 6%, arribant als 10.757 models. Pel que fa als vehicles elèctrics, representen el 5,1% de la producció amb 9.086 unitats fabricades, dels quals 5.162 són turismes, una caiguda del 10,2% en comparació amb fa un any.
Pel que fa als híbrids no endollables, la categoria ha augmentat exponencialment la producció amb un increment del 385% en un any, arribant a la xifra de 1.945 unitats. D’altra banda, els models de gas natural van fabricar-se un 73,1% menys, amb tan sols 488 vehicles.
El director general d’Anfac, José López-Tafall, ha avisat que el moment continua sent “complex” pel sector i ha advertit que el ritme de la descarbonització de l’automoció no està sent prou ràpid. “Ens estem quedant enrere en electrificació respecte de la resta dels països. Ja s’ha aprovat l’ordre de bases del PERTE i cal que s’agilitzi el procés per mobilitzar els fons i la indústria”, ha dit.