ACN Sabadell – La Fundació Òpera Catalunya arrenca aquest dimecres la nova temporada amb l’estrena de ‘La Bohème’, de Giacomo Puccini, al Teatre La Faràndula de Sabadell, i on s’hi representarà fins en tres ocasions més per iniciar una gira pel país que la durà a ciutats com Tarragona, Reus, Granollers, Vic o Manresa. Sota la direcció musical de Daniel Gil de Tejada, l’òpera comptarà amb les veus de les sopranos Berna Perles i Suzana Nadeje en el paper de Mimì i dels tenors Kenneth Tarver i Antoni Lliteres com a Rodolfo. A més de ‘La Bohème’, la Fundació ha programat per aquesta temporada ‘Tosca’, també de Puccini, ‘Nabucco’, de Verdi, i ‘Carmen’, de Bizet.
La Fundació ha escollit una de les òperes més populars per donar el tret de sortida a la nova temporada al Teatre de la Faràndula. Ambientada al París del segle XIX, ‘La Bohème’ relata la vida d’un grup de bohemis pobres que fan el que calgui per sortir-se’n, amb l’amor situant-se al centre de la història, amb el poeta Rodolfo i la costurera Mimì com a protagonistes.
“S’ha escollit ‘La Bohème’ perquè és una de les quatre òperes que hem programat aquest any dins del cicle dels 100 anys de commemoració de la mort de Puccini, és un dels compositors que més s’han fet segurament per la popularització del gènere de l’òpera i conjuntament amb ‘Manon Lescaut i ‘Turandot’ l’any passat, tanquem aquest amb ‘La Bohème’ i ‘Tosca'”, relata el director general de la Fundació, Òscar Lanuza.
Giacomo Puccini captura a ‘La Bohème’ la bellesa i la tristesa que emana l’amor jove, amb moments commovedors com l’ària ‘Che geliga manina’. Sota la direcció musical de Daniel Gil de Tejada, les sopranos Berna Perles i Suzana Nadejde posaran veu a Mimì, mentre que els tenors Kenneth Tarver i Antoni Lliteres assumiran el rol de Rodolfo, i la soprano Sabrina Gárdez serà Musetta.
La producció compta, a més, amb les veus solistes de Milan Perišić, Quim Cornet, Arturo Espinosa i Juan Carlos Esteve. Amb gairebé tres hores de durada, es podrà veure a Sabadell fins el 23 d’octubre, una aposta, segons Lanuza, per incrementar l’oferta a Sabadell. “Aquest any hem decidit oferir una quarta funció també per facilitar aquest accés, el nombre de funcions creix, no sols a Sabadell, sinó a tot Catalunya, i arribem a 51”, apunta Lanuza.
En aquest sentit, apunta que són “molt bones notícies” pel retorn que reben del públic i no només d’una ciutat concreta. Amb tot, celebra l’impacte que l’òpera té a Sabadell. “Aquí estem parlant d’un increment d’abonats del 50%, sobrepassarem els 900 aquesta temporada, la qual cosa és molt bona notícia”, afegeix.
Paral·lelament a la producció professional, es faran dues funcions més amb el repartiment de la 28a Escola d’Òpera de Sabadell, el projecte de professionalització que impulsa la Fundació Mirna Lacambra – Xavier Gondolbeu, amb l’objectiu de formar i promocionar els joves talents. “És un projecte que té ja 28 anys d’història i que aprofita aquesta producció que tenim aquí amb tota l’orquestra, el cor, l’escenografia i el vestuari per donar una oportunitat a un petit equip de cantants joves, ja professionals, però que estan iniciant, per acabar de professionalitzar-se, i poder debutar amb en un títol representat”, apunta Lanuza.
Posteriorment, ‘La Bohème’ iniciarà una gira que farà parada en escenaris d’arreu del país com el Teatre Tarragona, el Palau de la Música Catalana, el Teatre l’Atlàntida de Vic o el Teatre Kursaal de Manresa, entre d’altres.
<strong>Arrencada de la temporada</strong>
Amb ‘La Bohème’, que s’interpretarà en els diferents teatres durant els mesos d’octubre i novembre, la Fundació obre una temporada en què oferirà ‘Tosca’, també de Puccini, durant els mesos de novembre i desembre. Ja al 2025 oferirà dos grans clàssics com ho són ‘Nabucco’ de Verdi, entre febrer i març, i ‘Carmen’ de Bizet, entre abril i maig.
“Intentem que sigui una temporada equilibrada, entre títols potser més coneguts i menys coneguts, alguns que fa més temps que no hem representat o que sí que hem fet, i en aquest cas, amb dos títols que hem fet en nombre d’ocasions, com són ‘La Bohème’ i ‘Carmen’, però que venen amb produccions completament noves”, explica Lanuza.
La Fundació, a més, ha impulsat de la mà de l’Orquestra Simfònica del Vallès el projecte ‘Push!’ Òpera comunitària, que tancarà els actes de Sabadell com a Capital de la Cultura Catalana 2024. Ho farà amb dues funcions al Teatre de la Faràndula el 26 de gener de 2025, en què es relata la història del pianista belga i supervivent de l’holocaust, Simon Gronowski, de la mà de Howard Moody i amb participació activa del públic a sobre de l’escenari.