ACN Barcelona – El Festival de Cinema i Drets Humans de Barcelona projectarà a la seva 21a edició mig centenar de pel·lícules procedents de prop d’una vintena de països amb un alt contingut de crítica i denúncia social. Aquest any s’ha optat per posar el focus en temes com la crisi de l’habitatge, la precarització del públic, el negoci de les guerres o la falsa transició ecològica El certamen inclou treballs de prop d’una vintena de països com Canadà, Grècia, Egipte, Finlàndia, Equador, Estats Units, Kenya, Argentina, Uruguai, Jordània o Xile, a més de nombroses produccions espanyoles i catalanes. El festival projectarà llargmetratges i curtmetratges de ficció, documentals i treballs d’animació al Cinema Maldà de Barcelona entre el 9 i el 13 de desembre.
L’edició es tancarà amb el lliurament dels premis als millors films exhibits i que s’atorgaran a les categories de Millor Llargmetratge, Millor Curtmetratge de Ficció, Millor Curtmetratge Documental, Millor Fotografia, Millor Direcció d’Art, Millor Pel·lícula Catalana i Millor Pel·lícula Mediambiental .
<strong>L’habitatge i les retallades socials</strong>
Les conseqüències de les retallades en l’àmbit públic centren alguns treballs que es projectaran. Per exemple, ‘Essencials’, un documental de Raquel Bonell que denuncia el procés de privatització dels serveis sanitaris. O bé ‘Casa Bloc, rehabilitació d’una idea’, de Patricia Tamayo i Albert Badi, que explica com el primer edifici d’habitatge social a Espanya no ha servit el seu propòsit inicial fins ara, 90 anys més tard.
El medi ambient també és present al festival des de diferents perspectives. D’una banda, ‘Ropa Sucia’, de Fèlix Zurita de Higes, denuncia les conseqüències del fenomen de la “moda ràpida” que implica un model de producció massiu amb alts costos ambientals i, de l’altra, ‘El Cost amagat’, de Pablo Zareceansky Montserrat, que recull els impactes de la “transició verda” del nord global a països com Xile i Argentina.
<strong>Víctimes de les guerres</strong>
El festival també ha programat pel·lícules on denuncia la situació de diferents víctimes de conflictes bèl·lics. Així, a ‘Vimos el fuego’, produïda per Metges sense fronteres, Vitória relata com va haver d’escapar amb els seus fills quan el seu llogaret a Moçambic va ser atacat; i ‘Mi hermano Ali’, de Paula Palacios, explica una increïble història d’amistat protagonitzada per Ali, un jove que va fugir de la guerra a Somàlia.
Altres treballs que donen veu també a víctimes d’abusos dels drets humans són: ‘Laietana, 43. El cau de la Bèstia’, de Jaume Domènech, que denuncia les tortures i vexacions comeses a la Prefectura Superior de Policia de Via Laietana; ‘Calladita’, nominada als premis Gaudí, dirigida per Miguel Faus, que explica la història d’Ana, una empleada domèstica que treballa sense contracte. O ‘Jornaleros, el mal patrón’ de Sergio Rodrigo Ruiz i Lucía Muñoz Lucena, que versa sobre el cas real d’un temporer a Villacarrillo, a Jaén, que va desaparèixer després d’anar a veure el seu patró perquè el pagués.
<strong>Crítiques internes a Israel</strong>
El festival també es fa ressò de la bretxa interna que s’està generant amb la insistent posició ultra bel·licista i totalitària de l’actual govern israelià a ‘Israelism’, d’Erin Axelman i Sam Eilertsen, i com es veu el conflicte amb Palestina a través de la mirada de dos joves jueus nord-americans desencantats, pel·lícula que explica la participació del prestigiós lingüística i intel·lectual Noam Chomsky que va participar al festival l’any 2022.
<strong>Presència de directors</strong>
Finalment, algunes produccions comptaran amb la presència dels seus directors a les projeccions que, majoritàriament, participaran als cinefòrums que s’han programat. És el cas de Miguel Faus, que presenta ‘Calladita’; i Santiago D. Risco i Jaume Domènech, que fan el mateix amb ‘Vimos el fuego’ i ‘Laietana, 43. El cau de la Bèstia’ respectivament; i de Pau Faus, que ha dirigit ‘Fauna’, un film que contrasta la vida d’un vell pastor malalt als afores de Barcelona que conviu amb un laboratori per a l’experimentació animal.