Edició 2336

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 17 de desembre del 2024
Edició 2336

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 17 de desembre del 2024

Isaki Lacuesta i Albert Serra faran dialogar les seves obres amb títols d’altres filmografies a la Filmoteca

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – La Filmoteca de Catalunya estrena en el primer semestre de 2025 el cicle ‘Els passos dobles’, que convida cineastes catalans a fer dialogar la seva obra amb títols d’altres filmografies. Tres dels seus participants seran els directors Isaki Lacuesta i Albert Serra, i la dissenyadora de so Amanda Villavieja. Altres plats forts del primer mig any de 2025 són el cinema argentí o els cicles dedicats a Ira Sachs, Sarah Maldoror, Tsai Ming-Liang, Mai Zetterling o Nicholas Ray. Per altra banda, l’equipament tancarà l’any 2024 amb més de 120.000 espectadors, 10.000 més que l’any anterior amb una mitjana que s’apropa al centenar de persones per projecció.

El director de la Filmoteca de Catalunya, Pablo La Parra Pérez, ha apuntat que han elaborat un programa “divers”, que té com a lema ‘cinema.’, en el qual combinen grans retrospectives de cinema clàssic i de patrimoni amb veus interessants del panorama contemporani.

Publicitat

La programació de 2025 enceta una nova temporalitat, dividida en el primer semestre, l’estiu i la tardor. En la primera temporada, de gener a juny, destaquen nous formats com el cicle ‘Afins’, un focus en la trajectòria de diferents cineastes i el seu univers de referents i afinitats que s’obre amb Helena Lumbreras.

El cicle ‘Els passos dobles’ pren el nom del film d’Isaki Lacuesta, que l’inaugura. Un cicle que convida cineastes catalans a fer dialogar la seva obra amb títols d’altres filmografies. A més de Lacuesta, també hi participaran Albert Serra i la dissenyadora de so Amanda Villavieja. “Combina la idea de retrospectiva, carta blanca i és una invitació a veure en quins miralls es miren els nostres cineastes”, ha dit el director. El cicle consisteix en el fet que els cineastes catalans escullen títols de la seva filmografia i se’ls demana que dialoguin amb pel·lícules d’altres filmografies. Llavors, cada sessió serà doble amb la pel·lícula del cineasta català i la que ha proposat ell mateix d’un altre cineasta.

Focus Argentina se centra en aquesta cinematografia en un cicle que viatjarà al període anterior als anys 60 i reivindicarà el valor del Cinema clàssic argentí, mentre que una retrospectiva integral descobrirà d’una figura essencial del nou cinema argentí, Albertina Carri, amb la seva presència.

A més del cicle Afins, la Sala Laya acollirà en setmanes alternes ‘Dies curts’, un programa dedicat al curtmetratge i les cinematografies properes, arriscades i diverses; ‘Arxiu viu’, espai per a la descoberta de joies i rareses de la col·lecció de la Filmoteca i altres arxius, i ‘Les golfes’, amb propostes irreverents.

<strong>Cicles</strong>

També hi haurà cicles dedicats a Mai Zetterling, actriu i cineasta sueca, rebel i inconformista, en el centenari del seu naixement; Ira Sachs, referents del cinema indie nord-americà actual, que presentarà un recorregut per la seva filmografia en el marc de l’Americana Film Festival; el cineasta taiwanès, Tsai Ming-Liang, que visitarà la Filmoteca en companyia del seu actor fetitxe Lee Kang-Sheng; la pionera del cinema africà i revolucionari Sarah Maldoror, amb una retrospectiva integral amb noves còpies restaurades per la filla de la cineasta, i Nicholas Ray, un dels grans cineastes maleïts del Hollywood clàssic.

Així mateix, ‘El gag infinit. Els orígens de la comèdia nord-americana’ tindrà com a protagonistes els reis de l’slapstik: Buster Keaton, Harold Lloyd, Mabel Normand, Charles Chaplin, Harry Langdon i Roscoe “Fatty” Arbuckle.

<strong>Exposicions</strong>

En el capítol d’exposicions, al maig, la Filmoteca s’acostarà al món del pensador Georges Didi-Huberman, que mostrarà per primera vegada reunides les seves obres audiovisuals.

Se seguiran també mostrant els films digitalitzats gràcies al pla Visibilitzem el cinema català, aquest primer semestre entre d’altres ‘María Rosa’ (Armando Moreno, 1965) i ‘El perquè de tot plegat’ (Ventura Pons, 1994), a més de preestrenes de cinema contemporani, retrospectives, exposicions, col·loquis i sessions de lectura, que convertiran la Biblioteca del Cinema en un nou punt de trobada habitual, amb l’espai La Saleta.

<strong>Balanç</strong>

La Filmoteca tancarà l’any 2024 amb més de 120.000 espectadors, amb una mitjana per sessió que s’acosta al centenar, com en èpoques prepandèmiques. Concretament, fins a 13 de desembre, les sessions a les sales Chomón i Laya han acollit l’any 2024 115.617 espectadors en 1.176 sessions, amb una mitjana de 98,3 espectadors per sessió. Això suposa un increment aproximat de 10.000 en el total anual i 10 en la mitjana per sessió respecte a l’any anterior.

FilmoXarxa, la iniciativa que porta cinema recent de qualitat subtitulat en català a tot el territori a través de la Federació Catalana de Cineclubs, ha programat aquest any 53 sessions, que fins al 8 de desembre han tingut 2.353 espectadors, una mitjana de 44 per sessió. Actualment hi ha 33 cineclubs adherits a FilmoXarxa.

Mediació i educació ha impulsat diverses iniciatives amb l’entorn més proper per establir vincles tant amb els centres educatius com amb equipaments, entitats i associacions del barri del Raval. Durant el curs 2023/2024 s’han dut a terme prop d’una trentena d’activitats amb 926 participants, adreçades especialment a l’alumnat i públic jove, com visites guiades, sessions de FilmoRuta Raval o la quarta edició del taller d’experimentació Vivim el barri. Filmoteca per a les Escoles el curs 2023/2024 ha aplegat 4.845 alumnes en 44 sessions, una mitjana de 110 per sessió. I Aula de Cinema ha tingut 3.856 espectadors el curs 2023/2024 en les 30 sessions de dimecres acompanyades de presentacions, una mitjana de 128 per sessió.

FilmoXica, la programació familiar dels caps de setmana, ha tingut un total de 10.871 assistents en 98 sessions, una mitjana de 111 per sessió.

Les exposicions han tingut prop de 4.000 visitants aquest 2024: 1.224 a ‘Fora de casa. Cinema amateur a Catalunya (1924-1940)’, i 2.186 a ‘Precursores: feminismes, càmera en mà i arxiu a l’espatlla’. A aquests cal afegir els 260 dels darrers dies de ‘Cinema paper. Érik Bullot’, inaugurada el 2023, i els prop de 200 que porta ‘Pere Noguera. Família Guerra. Material d’arxiu’, inaugurada el 4 de desembre i que es podrà visitar fins al 28 de febrer, com a cloenda dels actes del Centenari del cinema amateur a Catalunya.

En la roda de premsa de balanç i de presentació de la temporada, el director ha estat acompanyat per la consellera de Cultura, Sònia Hernández. Pablo La Parra Pérez ha tingut unes paraules de record per Marisa Paredes a l’inici de la roda de premsa.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió