ACN Barcelona – Un estudi impulsat per investigadors de la Universitat Oberta de Catalunya , la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat Politècnica de València proposa crear una xarxa publicoprivada per a la distribució urbana de mercaderies a Barcelona per descongestionar el trànsit i millorar l’entrega d’últim quilòmetre. L’informe, que s’ha publicat al European Transport Research Review, localitza 1.057 punts per a l’entrega de paqueteria a la ciutat que podrien ser habilitats per formar aquesta xarxa més eficient. A més, han desenvolupat també un algoritme d’encaminament àgil per optimitzar el treball dels repartidors.
Cristian Castillo, professor dels Estudis d’Economia i Empresa i investigador del grup de recerca Sustainability, Management and Transport afirma que les proves de camp dutes a terme a Barcelona han mostrat “resultats prometedors”, per reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle i per a la millora dels terminis de lliurament, així com la satisfacció de les empreses de paqueteria, els treballadors del sector i els destinataris finals.
La solució plantejada també promou que els repartiments es facin amb bicicletes de càrrega i furgonetes elèctriques per tal de contribuir a la millora de la qualitat de l’aire de la ciutat i a la reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle.
L’algoritme desenvolupat genera plans de distribució adaptatius tenint en compte els costos d’operació del microhub –els punts de d’entrega– i els costos d’encaminament dels vehicles. D’aquesta manera, gràcies a la intel·ligència artificial, es generen ràpidament de rutes d’alta qualitat basats en la infraestructura i els modes de transport i els punts de lliurament. Aquesta tecnologia s’adapta dinàmicament i s’assegura que ningú obtingui un guany superior si hi perd algú altre.
“Aquests algorismes ens han permès generar nous models de servei als ciutadans d’àrees urbanes, cosa que pot resultar gran utilitat a les administracions públiques”, apunta l’investigador de la UPV, Ángel A. Juan.