ACN Barcelona – El periodista Iñaki Gabilondo ha estat l’encarregat aquest divendres d’oferir la conferència inaugural del Congrés Internacional de Ràdio de la Facultat de Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Cadena Ser – Ràdio Barcelona. El president d’honor del congrés ha centrat part del discurs en advertir que les ‘fake news’ i la desinformació han vingut “per quedar-se” i que l’únic que pot fer el periodisme és combatre-les “fent extraordinàriament bé la nostra feina”. “Fent quelcom tan clar que aparegui com si d’un pou d’aigua potable es tractés”, ha assenyalat. El congrés reflexiona sobre el present i futur de l’àudio amb 21 taules rodones-ponències amb temes com la intel·ligència artificial o els nous models de consum.
El president d’honor del congrés ha fet una crida a la “transversalitat” en els mitjans de comunicació i ha fet un clam per “allunyar-se dels territoris d’enfrontaments”. “Els mitjans som pares i fills de la democràcia. Sense nosaltres no hi ha democràcia i sense democràcia no hi som. Som còmplices naturals de la democràcia”, ha sostingut. Per això, davant de les “amenaces” dels qui van contra la democràcia i que generen “incertesa i angoixa”, Gabilondo ha expressat que els mitjans s’han de situar en el bàndol de la defensa de la democràcia.
El periodista ha comparat la informació rigorosa i contrastada amb l’aigua potable que “escasseja en una inundació”. Ha dit que les ‘fake news’ tenen darrera seu unes indústries que volen injectar un “verí”. En aquest sentit, com que a internet s’hi pot trobar “de tot” i les ‘fakes news” han vingut per a quedar-se, ha constatat que cal que els periodistes facin tant bé com puguin la informació perquè esdevingui “aigua potable”.
Gabilondo també ha parlat de lluitar contra els “populismes polítics” per fer més “neta i profunda” la democràcia. I ha apostat perquè els mitjans de comunicació aconsegueixin distingir-se amb una bandera d’acreditació de “l’aigua potable”.
<strong>Congrés Internacional de Ràdio</strong>
Els Congrés Internacional de Ràdio ha arrencat aquest divendres i s’allargarà fins aquest dissabte en unes jornades al CaixaFòrum Barcelona. Durant dos dies més d’un centenar de ponents de deu països diferents analitzaran el present i el futur del sector radiofònic.
Sota el lema ‘Present i futur de l’àudio’, la iniciativa compta amb sis àrees temàtiques i 21 taules rodones-ponències. En aquests espais es debatran qüestions com la intel·ligència artificial, els nous models de consum, la ràdio de proximitat, l’eficàcia de la publicitat, la ràdio musical, el mesurament d’audiències, el futur de la indústria, la ràdio pública arreu del món, l’evolució de les narratives i la importància del periodisme radiofònic, entre d’altres.
Entre els noms propis que passaran pel congrés hi ha representants de mitjans com el grup Prisa, Atresmedia Radio, The New York Times, RTVE, Spotify, 3Cat, RAC1 o Radio France. També hi haurà personalitats com el president del CAC, Xevi Xirgo, i de l’àmbit tecnològic i audiovisual com YouTube, Amazon, La Xarxa, la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i el Col·legi de Periodistes de Catalunya.
En l’àmbit acadèmic hi haurà una forta representació amb la UAB, Universitat Pompeu Fabra, Universitat de Girona, Universitat Internacional de Catalunya, University of Sussex, Università Roma Tre, Universitat do Minho, Universitat Complutense de Madrid, Universitat de Navarra, Universitat de la Corunya, Universitat Carlos III o la Universitat Politècnica de València.
El congrés forma part dels actes commemoratius del centenari del naixement de la Cadena Ser i de l’arribada d’aquest mitja a l’Estat.