ACN Sant Quirze Safaja – La Facultat de Ciències Socials de Manresa de la UVic-UCC ha posat en marxa una prova pilot per apropar l’educació científica a les escoles rurals de la Catalunya Central. El projecte RuralLAB 0-6 ha portat recursos i propostes d’experimentació científica a l’alumnat i docents d’educació infantil i primària d’un total de 37 escoles rurals del Bages, el Berguedà, el Moianès, el Lluçanès, Osona, el Solsonès i l’Alta Anoia. La consellera d’Educació, Esther Niubó, ha visitat aquest dijous un dels centres participants a Sant Quirze Safaja i ha posat en valor la “fórmula original i factible” del projecte. Niubó ha anunciat que es treballa per fer-ho extensible a la resta de centres rurals de tot Catalunya durant aquesta legislatura.
La prova pilot es va iniciar el mes d’octubre passat i finalitzarà aquest mes de gener amb un balanç de 37 escoles rurals gestionades pels Serveis Territorials de la Catalunya Central. RuralLAB compta amb el suport logístic d’una unitat mòbil integrada per dues mestres formadores i una furgoneta equipada amb diferents propostes d’experimentació orientada a alumnat. Un dels objectius és detectar talents per l’experimentació científica en edats primerenques. El RuralLAB disposa de dues línies d’actuació diferents, una destinada a l’alumnat i una altra al personal docent.
“Es posa a l’abast dels infants materials que mobilitzen els fenòmens de la ciència i es fa d’una forma natural, com és a través del joc”, assenyala la directora dels estudis de Grau en Mestre d’Educació Infantil de la U Manresa, Montserrat Pedreira. El resultat, segons diu, és l'”experiència directa i la reflexió sobre temes de ciència”. Al mateix temps, també es busca despertar aquelles vocacions científiques entre la mainada.
La consellera d’Educació, Esther Niubó, ha visitat l’escola rural de Sant Quirze Safaja on ha pogut veure algunes de les activitats. “Volem ampliar-ho a altres escoles rurals de Catalunya -a les 88 ZER que aglutinen 258 centres- i anar fent gran un projecte que vol acostar l’experimentació científica a educació infantil i primària” i des del “rigor avalat per la Universitat de Manresa”, ha afirmat la consellera. En aquest sentit, també creu que és una bona fórmula per “generar oportunitats” en entorns rurals que, “a vegades, podria semblar que poden tenir-ne menys”.
<strong>Activitats per a alumnes i formació per a mestres</strong>
Les activitats proposades van dirigides principalment als alumnes d’educació infantil, però en funció de la realitat de les escoles participants i les seves necessitats formatives, poden adaptar-se per a l’alumnat d’educació primària. A més, el programa també permet que les formacions destinades a personal docent (mestres i educadores d’infantil i primària) en horari de migdia puguin ser obertes a famílies i personal d’administració i serveis dels centres participants.
Precisament aquest és un dels aspectes que ha destacat el director de l’escola rural del Moianès, Toni Comajoan. “Ho hem aprofitat de forma excel·lent”, ha explicat, no només per a les criatures sinó també per la formació específica per als professors. “Segurament en sortirà un aprenentatge de cara a aquest trimestre que acabem de començar”, afegeix.
<strong>”Hem agafat verdures i les hem triturat”</strong>
Entre els participants al taller d’aquest dijous hi havia en Nilak, de 2n de primària. “Hem agafat verdures i les hem triturat i ratllat i hem investigat l’aigua de color que hem fet i a mi m’ha sortit vermell”, ha detallat. També ha explicat que ha fet un exercici “molt difícil”, que consistia en impulsar aigua i omplir diferents recipients. La Laia, de 3r, també ha gaudit molt de la pràctica: “He fet un experiment d’aigua de colors i m’ha sortit com un taronja fosc perquè havia fet servir pastanaga”.
Amb la prova pilot gairebé finalitzada -es va iniciar l’octubre passat i finalitzarà aquest gener-, els impulsors de la iniciativa asseguren que la valoració dels centres educatius és “molt positiva” i esperen poder fer-ho extensiva a la resta de centres rurals de Catalunya. “La gràcia seria que de manera recurrent, cada dos anys, les escoles poguessin rebre la furgoneta amb materials i mestres experts en ciència”, ha afirmat la representant de la Universitat de Manresa, Montserrat Pedreira.
El projecte sorgeix a partir de l’experiència pionera acumulada i les evidències recollides per part del Lab 0-6, iniciat pel campus Manresa de la UVic-UCC l’any 2015 amb l’objectiu d’apropar i garantir l’accés a serveis educatius de qualitat a tots els centres educatius del territori, independentment de la seva ubicació geogràfica.