ACN Barcelona – Els Departaments d’Empresa i Treball i Educació i FP han impulsat el programa Edusat Challenge per analitzar a les aules l’impacte del canvi climàtic a partir de dades satel·litàries. Fins a 34 docents de batxillerat, ESO i cicle superior de primària de 31 centres educatius de 27 municipis catalans han participat al novembre en la formació especialitzada en l’ús d’imatges satel·litàries. L’objectiu del programa és empoderar el professorat perquè pugui desenvolupar una proposta didàctica basada en l’exploració i tractament de les imatges de satèl·lit i relacionada amb els reptes del canvi climàtic. L’objectiu final és incentivar l’interès dels alumnes per les disciplines CTEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) i digitals.
Un cop finalitzada la fase de formació dels docents, el programa continuarà a partir d’aquest gener amb el llançament del repte i la implementació d’una activitat d’observació de la terra a l’aula per part del professorat format, que comptarà amb mentoria i acompanyament durant tot el procés. Finalment, a mitjans de maig, es presentaran els resultats finals d’aquest primer any de pilotatge del programa.
L’Edusat Challenge està impulsat en el marc de l’Estratègia NewSpace Catalunya i del programa STEAMcat, a partir de la plataforma Edusat, desenvolupada pel Servei de Sistemes d’Informació Geogràfica i Teledetecció de la Universitat de Girona (UdG). Compta també amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC).
El programa permet treballar competències de l’àmbit matemàtic, com l’àlgebra, la geometria o l’estadística; així com de l’àmbit natural, social i geogràfic. També incideix en la millora de les competències digitals, tecnològiques, de treball en equip i d’anàlisi crític de les dades, segons ha destacat el Govern.
<strong>L’aigua i la seva gestió</strong>
En el primer any de pilotatge del programa, la temàtica al voltant de la qual s’ha articulat l’oferta formativa de 40 hores per als docents és l’aigua i la seva gestió. Així, es proposa investigar casos d’estudi que tinguin relació amb aquesta temàtica, com poden ser episodis de sequera, inundacions, desgel, rius, pantans, mars i oceans de tot el planeta.
D’aquesta manera, l’alumnat podrà identificar i fer el seguiment de diferents fenòmens d’interès que impliquen canvis notables a la superfície mitjançant imatges de satèl·lit del programa Copernicus de l’Agència Espacial Europea (ESA). Aquestes imatges permeten identificar fenòmens naturals com ara incendis, inundacions, retrocés de glaceres, erupcions volcàniques o desforestasció.
En l’aplicació a l’aula, els alumnes podran observar canvis sostinguts al territori, com el retrocés del delta de l’Ebre, els efectes de les crescudes de rius i barranc durant les inundacions, detectar diferents processos de creixement urbanístic o observar dades de la contaminació atmosfèrica a les grans ciutats, entre d’altres.