ACN Barcelona – l president de la Generalitat, Salvador Illa, ha aplaudit que l’antiga Nissan de la Zona Franca “torni a acollir la fabricació de vehicles” anys després de viure “el tancament industrial més important que hi ha hagut mai a Catalunya”. Ho ha dit en l’acte d’arrancada de la producció del nou SUV S700 d’Ebro, la marca comercial d’EV Motors. La cita ha comptat amb la presència de la cúpula de Chery Automobile, l’empresa xinesa amb qui EV Motors va aliar-se el passat mes d’abril. El president de la companyia, Tongyue Yin , ha reafirmat el compromís de l’automobilística amb la reindustrialització de l’antiga Nissan Ha dit que l’activitat d’aquesta planta permetrà exportar vehicles arreu d’Europa i impulsar l’economia catalana i espanyola.
Gairebé tres anys després de la fabricació del darrer vehicle de Nissan, Ebro ha pres el relleu de la companyia japonesa i ha tornat a activar la fabricació de vehicles a la factoria de la Zona Franca.
En un acte multitudinari a les instal·lacions de l’Ebro Factory, els responsables de l’automobilística i els seus socis xinesos han celebrat l’arrencada de la producció del SUV S700, el primer model que es fabricarà a la planta, i al qual seguirà el S800.
L’acte ha comptat amb la presència del president de la Generalitat, Salvador Illa, que ha aplaudit que anys després de “viure el tancament industrial més important que hi ha hagut mai a Catalunya” ara s’estiguin avançant en el full de ruta que es va fixar conjuntament amb els sindicats. “Van ser moments incerts i gens senzills”, ha reconegut el president que ha dit que molts treballadors “ben formats” van veure com al seva vida professional “entrava en una etapa desconeguda”. Per això, s’ha mostrat satisfet que l’antiga Nissan “torni a acollir producció de vehicles”. Des del seu punt de vista, és una prova que “amb tenacitat, superant obstacles i fent bé les cosses s’arriba a fites com aquestes”.
Illa ha aprofitat per llançar un missatge polític davant les autoritats xineses presents a l’acte. Ha demanat “col·laboració” entre països i continents, enlloc d’optar per la “confrontació”. “Europa a de pensar en Europa i el seu benestar”, ha dit Illa que ha afegit que “ha de seguir sent un continent obert i amb ganes de cooperar amb els principis justos de cooperació mútua”, ha apuntat.
També ha aplaudit la col·laboració amb la xinesa Chery, i ha considerat que “els acords i col·laboracions milloren sempre la vida de la gent”.
Per la seva banda, el ministre d’Industria, Jordi Hereu, ha posat en valor el “renaixement” d’una marca històrica com Ebro, desapareguda el 1987 i que, precisament, va néixer a l’antiga Motor Ibérica de la Zona Franca. Ha assegurat que fites com aquesta “conviden a fer un pas més en la reindustrialització i modernització del teixit productiu espanyol”.
<strong>Chery reafirma el seu compromís amb la reindustrialització de l’antiga Nissan</strong>
El president de Chery Automobile, Tongyue Yin, ha reafirmat el compromís de l’automobilística amb la reindustrialització de la factoria de la Zona Franca. “Estem molt orgullosos de poder contribuir al desenvolupament econòmic d’Espanya”, ha afirmat en la seva intervenció en què s’ha mostrat convençut que Chery serà “un impulsor” perquè una “marca històrica” com Ebro pugui ser “un altre cop una marca molt ben acollida pel mercat espanyol”. A més, ha subratllat que es proposen “crear milers de llocs de treball amb Ebro” i que confien en poder exportar aquests cotxes arreu d’Europa.
<strong>Recuperació de llocs de treball</strong>
L’inici de la producció suposarà la recuperació de l’ocupació a mesura que augmenti l’activitat, per reincorporar així els empleats que formen part dels compromisos adquirits a la taula de reindustrialització.
A mitjan 2025, la companyia espera tenir ja tres torns en marxa i 350 persones treballant. A l’últim trimestre de l’any vinent, quan comenci la fabricació de l’Omoda 5 en CKD, ampliarà la plantilla fins als 850 empleats. Serà ja el 2026 quan la companyia assolirà el compromís firmat amb les administracions i sindicats de donar feina els 1.250 antics treballadors de Nissan que van participar de la reindustrialització.
Pe que fa a producció, es desenvoluparà en dues fases. A la primera, els vehicles seran acoblats a la fàbrica i a partir de 2025, s’incorporaran a la producció els processos de soldadura, pintura i muntatge complet.
<strong>Nou centre de R+D</strong>
En paral·lel a l’acord estratègic signat el passat mes d’abril amb Chery, s’està estudiant establir un centre conjunt d’I+D a Barcelona, semblant al que la companyia xinesa té a Frankfurt (Alemanya), entre quatre més repartits per tot el món.
“El projecte d’EV Motors i d’Ebro ha estat marcat des del seu origen per un propòsit clar: recuperar i transformar la indústria automobilística al nostre país. Gràcies a la col·laboració entre institucions, sindicats, inversors i el nostre soci i líder en automoció Chery, estem donant vida a una nova generació de vehicles que combina llegat històric i innovació”, ha apuntat Rafael Ruiz, president d’EV Motors.
Ha afegit que la producció del S700 permetrà fer realitat el compromís per la reindustrialització, la innovació, l’ocupació i la transició a una mobilitat sostenible: “Avui la marca Ebro batega de nou al cor industrial del nostre país”, ha afirmat.
<strong>Primers vehicles </strong>
Els primers vehicles en arribar al mercat seran els models S700 i S800, dos SUV de mida mitja amb motors híbrids i de combustió. Els vehicles es comercialitzaran a tot l’Estat a través d’una xarxa de distribució que ja compta amb més de 45 punts de venda confirmats, dels quals 30 ja estaran operatius en acabar l’any.
Tot i això, encara s’ha de veure quan Chery començarà a fabricar els models elèctrics Omoda 5, que havien de començar-se a produir en l’últim trimestre d’aquest any i que finalment es va posposar al 2025.