ACN Barcelona – Govern, operadores de telecomunicacions i món local han acordat aquest dimarts revisar protocols i altres accions, com crear un comitè tècnic, per millorar la gestió d’incidències com ara talls o problemes de connectivitat o manca de cobertura mòbil. Ho han acordat en una trobada al Palau de la Generalitat convocada pel Govern després que els últims dies de l’any passat es produïssin talls en la cobertura de telefonia i internet a diversos punts del territori, especialment a les comarques del Pirineu i de l’interior de Catalunya. Les entitats municipals han sortit satisfetes de la trobada i han assegurat que és “crucial” garantir la connectivitat arreu de Catalunya.
Al Pirineu hi va haver quatre comarques sense connectivitat durant més de 24 hores a principis de la setmana passada, una situació que va provocar una afectació a la població i en l’activitat econòmica dels indrets afectats. Un dels municipis afectats és Gósol (Berguedà), que el 3 de gener tornava a tenir cobertura mòbil després de quedar-se sense senyal durant quatre dies, en un moment en què el municipi era ple de visitants.
En total, durant el 2024 la Generalitat ha tingut constància de 24 incidències massives de diferents operadores privades de serveis de connectivitat.
En el transcurs de la trobada, encapçalada pel conseller de la Presidència, Albert Dalmau, s’han marcat sis accions prioritàries per al 2025 per millorar la cooperació entre empreses, actors locals i Generalitat i per facilitar una gestió “ràpida”, una comunicació “transparent” i una reacció “àgil” de les companyies davant incidències i avaries, segons especifica l’executiu català. Aquestes sis accions s’han de formalitzar “properament” en un protocol, afirma la mateixa font.
Així, s’ha acordat crear un Comitè Tècnic de Seguiment d’Incidències de serveis de Telecomunicacions a Catalunya, així com revisar els mecanismes de contacte dels ajuntaments amb les operadores, fer materials de difusió per al món local i definir un protocol per classificar la gravetat de les incidències.
A banda de Dalmau, la reunió ha comptat amb la presència del secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital, Albert Tort; del secretari de Governs Locals i Relacions amb l’Aran, Xavier Amor, i de responsables de Telefónica, Vodafone i MasOrange, així com de l’empresa d’infraestructures de telecomunicacions Cellnex.
Per part del món local hi ha hagut representants de l’Associació Catalana de Municipis (ACM), de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), del consorci Localret, de l’Associació de Micropobles de Catalunya i de l’entitat Eines de Repoblament Rural.
<strong>Accions de forma “compartida”</strong>
En declaracions als mitjans, Tort ha destacat que s’han acordat accions “de forma compartida”, com ara la revisió de protocols de comunicació entre operadores de tal manera que també s’hi pugui incloure el territori i l’administració.
Alhora, ha dit que és important avançar en la classificació de la “criticitat” de les incidències de manera que si n’hi ha amb un impacte considerable l’administració les conegui també per poder reaccionar. D’altra banda, ha destacat també el paper que pot tenir l’Observatori d’Infraestructures Digitals a l’hora de posar sobre la taula les mancances del territori i les incidències.
“La clau és la col·laboració i la cooperació per un tema que és de país”, ha dit. També ha assenyalat que hi ha una voluntat compartida de desplegar les infraestructures de connectivitat necessàries per buscar una major igualtat d’oportunitats al territori.
<strong>El món local valora positivament la trobada</strong>
Els representants de les entitats locals presents a la reunió han valorat positivament la trobada i han recordat que alguns pobles o municipis fa anys que pateixen problemes de connectivitat.
Joan Solà, president de l’associació Micropobles, ha indicat que a partir d’aquí cal buscar solucions per respondre d’una forma “àgil i urgent” perquè les telecomunicacions siguin arreu del país i perquè les comarques més rurals no visquin amb “angoixa o por” de quedar-se sense internet o cobertura mòbil.
Jaume Oliveras, vicepresident primer de l’Associació Catalana de Municipis (ACM), també ha fet una valoració positiva de la iniciativa per respondre a les deficiències d’aquests dies. “És un deure inexcusable que hem d’afrontar entre tots i les operadores han de donar resposta el mes aviat possible”, ha indicat.
Al seu torn, Marc Solsona, vicepresident de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), ha afirmat que ara cal “resetejar” i tornar a dissenyar els protocols de relació i comunicació entre operadores i administració i també amb la ciutadania perquè hi hagi una resposta ràpida i el ciutadà estigui informat. “És un tema crucial”, ha conclòs.
Per la seva banda, Omar Noumri, secretari d’Eines de Repoblament Rural, ha subratllat que “avui no s’està garantint la igualtat d’oportunitat dels catalans”. “En el 60% del territori hi vivim el 4%, però aquest 4% no pot tenir menys oportunitats i amb aquesta reunió posem la primera pedra per a assolir la igualtat d’oportunitats”, ha assegurat.