ACN Manresa – FGC ha commemorat aquest dimarts el centenari de l’arribada del tren de via mètrica a Manresa amb la inauguració d’una exposició i un llibret que fan un recorregut històric dels ferrocarrils, des dels seus orígens fins a l’actualitat. La mostra posa en valor que l’arribada del ‘carrilet’ a Manresa va suposar la culminació de la gran xarxa de via estreta catalana i com va marcar el desenvolupament social i econòmic de les comarques que travessen el Llobregat i l’Anoia. L’exposició està ubicada al claustre del Museu del Barroc de Catalunya i es podrà veure fins el 3 de novembre. El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal; el president d’FGC, Carles Ruiz Novella; i l’alcalde de Manresa, Marc Aloy, han presidit la inauguració.
A més de la mostra, FGC també ha editat el llibret ‘La culminació de la gran xarxa de via estreta catalana. Cent anys dels ferrocarrils catalans’, amb la història de la línia des de finals del segle XIX, quan es van construir les primeres xarxes de ferrocarril de via estreta al llarg de les conques dels rius Llobregat i Anoia fins a la seva transformació en el que és actualment la línia Llobregat-Anoia d’FGC, que registra anualment gairebé 26 milions de viatges. El llibre forma part del catàleg de publicacions històriques que edita Ferrocarrils i que estan disponibles també en format digital.
<strong>De tres carrilets a la xarxa de via estreta més important de Catalunya</strong>
A finals del segle XIX, la necessitat de millorar les vies de comunicació de les indústries que s’ubicaven al llarg de les conques dels rius Llobregat i Anoia va desembocar en la construcció de diversos ferrocarrils de via estreta, popularment coneguts com a ‘carrilets’. La primera d’aquestes línies va ser construïda seguint el curs del riu Llobregat, entre Manresa i Puig-reig (1885), Olvan-Berga (1887) i Guardiola de Berguedà (1904). A partir de llavors, per la conca dels rius Llobregat i Anoia va tenir lloc un important desenvolupament ferroviari destinat a donar sortida a les creixents indústries de la Catalunya Central. Així, després d’aquesta primera línia inicial, l’any 1893 també es va inaugurar el carrilet Martorell i Igualada i, dues dècades després, l’any 1912, el ferrocarril entre Barcelona i Martorell.
L’any 1919 es va fundar la nova empresa Compañía General de Ferrocarriles Catalanes, S.A. i va absorbir les línies preexistents. També es va començar a construir la línia que connectaria Martorell amb Manresa. Les obres d’aquesta nova línia van començar l’any 1920. El 1922 ja va entrar en servei el tram fins a Abrera i Olesa de Montserrat, i la línia va arribar fins a Monistrol durant la tardor de 1922. Va ser l’any 1924 quan es va estendre finalment fins a Sant Vicenç de Castellet i Manresa.
Els serveis de mercaderies van començar a circular per la línia al complet a partir del dia 29 de març, i els de viatgers a partir del dia 22 d’agost. Alhora, el dia 13 del mateix mes d’agost també havien començat a circular els nous serveis de viatgers per la línia de Manresa a Súria, construïda anys enrere per una de les companyies mineres del Bages i integrada oficialment als Ferrocarrils Catalans l’any 1922.