Edició 2340

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 21 de desembre del 2024
Edició 2340

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 21 de desembre del 2024

Fantasmes japonesos, el teatre Kabuki i ‘Sailor Moon’ s’entrecreuen al curt ‘Kokuhaku’ d’Adrià Guxens

|

- Publicitat -

ACN Sitges – El cineasta tarragoní Adrià Guxens reflexiona al seu nou curtmetratge ‘Kokuhaku’ sobre “la identitat i l’empoderament” i la idea de “trencar gèneres i expectatives que un té de si mateix per poder ser lliure”. Guxens explica a l’ACN que ho narra a través d’una història en la qual hi tenen cabuda els fantasmes japonesos, el teatre Kabuki, que és un tipus de teatre tradicional japonès, i el manga i anime ‘Sailor Moon’. En l’epicentre del curt hi ha la història de Kuni Tomita, un actor de pare japonès i mare espanyola i com “va sortir de l’armari en una família molt tradicional”. El curtmetratge forma part de la secció sessions especials – curts del Festival de Cinema de Sitges.

Guxens explica que ‘Kokuhaku’ ha tingut una llarga postproducció: fa dos anys i mig que el van rodar a Madrid i fins ara no han pogut acabar-lo perquè és “un curt finançat de manera completament independent”.

Publicitat

La idea va sorgir d’un amic del director que es diu Kuni Tomita, que és actor i un dels productors executius i coguionista del curt, que un dia va explicar-li una història personal. Kuni Tomita és un actor de pare japonès i mare espanyola i li va narrar com “va sortir de l’armari en una família molt tradicional” i que va ser “molt difícil precisament per ser una persona racialitzada”. El protagonista també fa uns espectacle a Madrid que imiten l’estil de teatre Kabuki, que és un tipus del teatre tradicional japonès, en el qual es disfressa de dona. Guxens va agafar totes aquestes idees i a més li va introduir elements de gènere fantàstic.

El curtmetratge es desenvolupa en tres línies narratives: una és una entrevista que li fa una periodista a Kuni Tomita que fa espectacles de teatre Kabuki; una altra línia són els flashbacks, que traslladen a la seva infància i adolescència del protagonista, i la tercera línia són els del propi espectacle amb els balls del teatre Kabuki. Una història que el director defineix com “de fantasmes japonesos, del teatre Kabuki i de Sailor Moon”.

<strong>‘Sailor Moon’</strong>

Guxens remarca que ‘Sailor Moon’ és un element important perquè l’actor estava obsessionat de petit amb aquest anime i els seus pares “consideraven que això era de nenes i que alguna cosa no encaixava. A partir d’aquí ell va començar a veure que no estava encaixant amb els cànons del que era la masculinitat”. Guxens assenyala que això va interessar-li molt perquè ell és un gran seguidor de l’anime i recorda haver vist també ‘Sailor Moon’ “mig amb vergonya amagant-se de la seva família”.

En aquest sentit, va decidir unir els universos del teatre tradicional Kabuki i de l’univers més pop de ‘Sailor Moon’. “És una barreja d’aquests universos ple de contradiccions que parlen d’una persona que es vesteix com a dona”.

Confessa la seva grata sorpresa perquè el curt, a més de a Sitges, ha estat seleccionats en diversos festivals nacionals i internacionals i això no li havia passat en cap dels seus curts anteriors. Creu que ‘Kokuhaku’ pot atraure per aquesta barreja d’elements com el fantàstic, LGBT i el cinema independent.

Guxens ressalta la seva fascinació pel món oriental, que és molt diferent al nostre dia a dia a nivell estètic i de pensament. “La clau és que aquesta atracció cap allò desconegut es transformi en un interès, una investigació i un voler posar-se al seu lloc i entendre’ls, i no veure-ho des de l’exotisme, que crec que això s’ha fet molt malament i se segueix fent molt malament en molts llocs”.

<strong>‘Lóngquán’</strong>

Després de diversos curtmetratges, el cineasta està immers en la seva primera pel·lícula que es dirà ‘Lóngquán’. De moment, van rodar a Barcelona l’any nou xinès perquè era l’any nou del drac i només passa una vegada cada dotze anys. La idea és rodar l’any que ve a Xina.

“La pel·lícula és una escissió del curt ‘Un soroll llunyà’”, detalla. Tracta sobre  el Junyi Sun, un jove nascut a Catalunya, de pares xinesos, que té 37 anys i ha viscut aquí tota la vida, excepte per un petit viatge que va fer fa 30 anys a Xina, on va conèixer la seva família. La seva àvia té 96 anys i s’està morint, i la seva mare vol que torni a Xina per acomiadar-se d’ella. Després de dubtes, perquè “no té cap vincle emocional amb ella”, Junyi Sun decideix viatjar a Xina per dir-li adeu. Guxens explica que la pel·lícula es basarà en la història real i apareixeran la família real del protagonista, però el film serà una ficció amb tocs de cinema fantàstic.

Guxens admet les dificultats que hi ha per aconseguir finançament. “El cinema català i espanyol no tenen un vincle clar amb Àsia, com sí que té amb Iberoamèrica”. El cineasta assenyala que estan buscant formes de tirar-ho endavant.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió