ACN Barcelona – L’escriptora Eva Comas-Arnal (Gavà, 1975) ha guanyat aquest dimarts el VI Premi Proa de Novel·la amb el treball de bioficció ‘Mercè i Joan’, una història desolada sobre l’amor i el desamor entre Mercè Rodoreda i Joan Prat (Armand Obiols). El volum ficciona la vida de dos personatges reals com són aquestes dues figures literàries. Després d’un treball de documentació i d’haver llegit cartes, dietaris i manuscrits, Comas-Arnal imagina la vida més íntima i “plausible” de Rodoreda i Prat entre 1939 i 1948. Una parella que prova de salvar-se d’un món apocalíptic. El relat gira al voltant d’un triangle amorós, contradiccions, famílies abandonades, l’ocupació nazi de França, la resistència i la col·laboració, amb matisos, de Prat amb el nazisme.
La història de ‘Mercè i Joan’ s’emmarca en un context històric complicat amb la desfeta de la Guerra Civil espanyola, la Segona Guerra Mundial i els primers anys de postguerra. Els dos protagonistes han deixat les seves famílies a Catalunya i no saben quan hi podran tornar. Des de l’exili l’any 1939 arrenca un triangle amorós entre Mercè Rodoreda, Joan Prat i la dona de Prat, Montserrat Trabal que no es desfarà fins l’any 1948.
Al llarg de la narració es viatja a diversitat d’emplaçaments i moments històrics com les oficines de la Generalitat republicana a l’exili a París on treballa Prat i on arrenca l’amor amb Rodoreda. L’entrada dels nazis a París i la fugida de la parella fins a Llemotges (França), el trasllat de Prat en un camp de concentració terrible. “Veiem com en Joan Prat entra a treballar a l’administració nazi i és ascendit a cap de l’administració del camp, però també els seus contactes amb la resistència, el partit comunista, el socialista i els maquis”, ha destacat Comas-Arnal.
La novel·la és fruit d’un treball intens de l’autora amb estudis acadèmics sobre els dos escriptors però també s’ha fet una recerca a través de les cartes, documents originals i visites a França. “Bona part de les coses que s’expliquen són reals però també he hagut de ficcionar, inventar diàlegs, crear escenes i fer vius els personatges”, ha manifestat Comas-Arnal.
La també periodista i traductora ha expressat que malgrat que la història d’amor ja s’havia explicat en diverses ocasions en format assaig, ara és la primera vegada que es mostra en una novel·la. “La llegeixes al costat dels personatges amb la incertesa de no saber què passarà en cada moment i això aporta una llum molt nova. És una perspectiva diferent, fas versemblant la part més íntima que es pot descobrir llegint les seves cartes”, ha expressat Comas-Arnal.
En roda de premsa, Comas-Arnal ha recordat que la relació entre Rodoreda i Prat té “molts alts i baixos” i que la novel·la vol fer “versemblant allò que no sabem”. A banda del triangle amorós que va suposar el trencament de famílies i la ruptura d’amistats, el volum tracta una qüestió controvertida dels dos referents literaris com és que deixessin les seves famílies a Catalunya. En concret, un aspecte que s’hi aborda és la maternitat de Rodoreda.
Comas-Arnal, que amb aquest treball premiat debuta amb una novel·la, ha explicat que ha buscat distanciar-se de l’estil dels dos escriptors. Per això, ha plantejat un narrador extern perquè volia veure els personatges “de forma diferent”.
El VI Premi Proa de Novel·la té una dotació de 40.000 euros. El jurat d’aquesta edició ha estat format per Xavier Pla, Mar Bosch, Anna Sáez, Vicenç Villatoro i Josep Lluch. El treball premiat arribarà a les llibreries dimecres 13 de novembre.