ACN Barcelona – Entitats ecologistes i veïns han tallat la Gran Via a l’altura del carrer d’Urgell a les 17.30 h per protestar contra la ‘Papanoelada Motera’ i mirar de barrar el pas de la concentració de motos per aquest punt. Han tallat la via durant prop d’hora i mitja. Les entitats convocants, Eixample Respira, BACC, la FAVB, Maragall Respira, Revolta Escolar i Bicibús Eixample, denuncien l’impacte negatiu en la salut pública de la concentració de motos: “Alta contaminació, soroll excessiu i comportaments incívics com cremar rodes, acceleracions brusques i l’ús constant de clàxons”. Pocs minuts abans de les 18 h, uns 2.000 motoristes -segons la Guàrdia Urbana- han sortit de Montjuïc i han començat a desfilar per la ciutat vestits de Pare Noel.
<em>(La notícia s’actualitza amb dades de la Guàrdia Urbana sobre la Papanoelada i informació de fonts municipals, així com declaracions d’Eixample Respira)</em>
L’itinerari previst inicialment pels motoristes preveia sortir de Montjuïc i dirigir-se al centre de Barcelona passant per Gran Via. Tanmateix, el tall ha obligat els motoristes a reconfigurar la ruta. Durant el seu pas per diversos carrers, com l’avinguda Paral·lel, molts motoristes han aprofitat l’ocasió per fer-se sentir i crema roda.
Segons l’Ajuntament de Barcelona, a l’hora de l’inici de la mobilització de motoristes no constava que hi hagués cap comunicació de “manifestació, concentració o sol·licitud de permís d’ocupació de la via pública” per a l’activitat.
Genís Domínguez, d’Eixample Respira, ha denunciat a l’ACN que són “moltíssimes motos amb comportaments incívics”. “És oci i no aporta res”, ha dit tot queixant-se de la contaminació i soroll que provoquen. Alhora, ha dit que és “sancionable” que la concentració no estigui comunicada.
<strong>Tall a Gran Via</strong>
Prop d’un centenar de persones s’han trobat a les 17.30h a la Gran Via a l’altura d’Urgell per tallar el carrer com a protesta. Asseguren que la Gran Via és un dels eixos més contaminats de Barcelona juntament amb el carrer d’Aragó. Per aquest motiu, la protesta reivindica una Gran Via “segura i saludable” i restringir la circulació de vehicles motoritzats en zones cèntriques durant Nadal per “unes festes sense fums”.
La majoria hi ha arribat en bicicleta i altres ho han fet caminant. Durant el tall, han exhibit pancartes i han fet cagar el tió, a qui demanaven “respirar millor”, “apagar el motor” i “cuidar els pulmons”. També han recollit donacions per a La Marató de 3Cat, enguany dedicada a les malalties respiratòries. El tall ha durat prop d’hora i mitja.
<strong>Polèmica ‘Papanoelada Motera’</strong>
La convocatòria d’entitats i veïns aquest diumenge a la tarda coincideix amb la celebració, un any més, de la polèmica ‘Papanoelada Motera’ a la ciutat, durant la qual motoristes vestits de Pare Noel circulen plegats amb el seu vehicle pels carrers de Barcelona.
De fet, un dels motius per al tall era impedir que la concentració de motos passés per Gran Via. Els ecologistes lamenten que ni l’Ajuntament de Barcelona ni la Guàrdia Urbana prenguin mesures per impedir-la malgrat les queixes i la petició de la Sindicatura de Greuges de Barcelona.
L’Ajuntament de Barcelona, per la seva banda, ja va dir a mitjans d’aquesta setmana que veia difícil impedir la ‘Papanoelada motera’ però va assegurar que faria el possible per limitar-ne l’impacte i que aplicaria sancions si calia.
En aquest sentit, fonts municipals han apuntat aquest diumenge que si l’acte es produïa la Guàrdia Urbana aixecaria acta i la dirigiria als Mossos d’Esquadra “per als efectes oportuns”. També han assenyalat que la Guàrdia Urbana adequaria el servei per “minimitzar al màxim l’afectació al trànsit” i actuaria davant les infraccions que es puguin produir en el marc de la seguretat viària, “especialment aquells comportaments específics i greus, com la conducció temerària, les distraccions o les infraccions clares a les senyals”.
“El govern municipal rebutja una iniciativa que genera problemes de mobilitat, així com afectacions acústiques i de contaminació. Celebrar el Nadal ha de ser compatible amb el respecte al descans i la vida de la resta de veïns i veïnes”, han assenyalat fonts municipals.
<strong>Els motoristes defensen la ‘Papanoelada'</strong>
Per la seva banda, en un canal de Telegram, els convocants de la ‘Papanoelada’ han apuntat aquest cap de setmana que tallar una avinguda principal de Barcelona –en relació als ecologistes– només provoca “més caravana, trànsit, soroll i contaminació per altres punts de la ciutat”. Alhora, han informat per aquest canal que hi havia previst un tall a Gran Via i ha animat els motoristes participants a buscar “alternatives” per arribar fins a la plaça Catalunya.
A més, han defensat que ells no tallen cap carrer i “només són uns amics celebrant Nadal a la seva manera”. Des del canal també han afirmat que això no passaria si des d’un inici l’Ajuntament donés suport a l’esdeveniment i capacités un espai allunyat dels veïns, com ara Montjuïc, i han fet una crida a no cometre infraccions.
<strong>Una Gran Via “saludable”</strong>
Segons les entitats ecologistes convocants del tall-protesta per la ‘Papanoelada’, la Gran Via de les Corts Catalanes és un dels eixos més densament habitats i contaminats de Barcelona, amb més de 30.000 residents i el pas diari de més de 60.000 vehicles. “Aquest carrer, juntament amb Aragó, actua com una extensió de l’autopista C-31, travessant la ciutat des de l’Hospitalet fins a Badalona”, indiquen.
Així, el veïnat pateix una doble problemàtica: l’elevada contaminació de l’aire i el soroll continu que generen aquests vehicles. A més, apunten que és un dels carrers amb més sinistres de trànsit i compta amb un dels nivells més baixos d’espai públic i zones verdes de la ciutat.
<strong>Restringir el trànsit per Nadal</strong>
A més a més, reivindiquen la necessitat de restringir la circulació de vehicles motoritzats a les zones amb més afluència durant les festes. Aposten per convertir carrers com Passeig de Gràcia, Rambla Catalunya, Plaça Catalunya i els laterals de la Gran Via, entre altres, en zones exclusives per a vianants durant els vespres, caps de setmana i dies festius.
Segons apunten, la Gran Via és una de les vies més afectades per aquest trànsit durant les festes, tant pel volum de vehicles com per la proximitat amb la fira d’artesans, que incrementa l’afluència de persones. Aquesta combinació crea una situació de falta d’espai, amb riscos per als vianants, a més de l’impacte directe de la contaminació i el soroll.