ACN Brussel·les – Els 27 estats membres de la UE han votat dividits la proposta de la Comissió Europea d’augmentar els aranzels als cotxes elèctrics fabricats a la Xina, però la mesura ha obtingut prou suports per tirar endavant. La votació d’aquest divendres s’ha tancat amb 10 vots a favor, 5 en contra i 12 abstencions. Espanya és un dels estats membres que s’ha abstingut. Tanmateix, la CE ha obtingut llum verda per aplicar gravàmens de fins a un 35,3% al grup SAIC, d’un 18,8% a Geely, d’un 17% a BYD -el major exportador xinès de vehicles elèctrics- i d’un 7,8% a Tesla. Els nous aranzels -que se sumaran als d’un 10% ja existents- es publicaran al Diari Oficial de la UE el pròxim 30 d’octubre i entraran en vigor l’endemà, amb una vigència de cinc anys.
En un comunicat posterior a la votació dels 27, la CE ha fet valdre que ha rebut “els suports necessaris”, però ha afirmat que continuarà treballant amb la Xina per trobar “una solució alternativa” a l’adopció dels gravàmens.
La primera proposta provisional d’aranzels va entrar en vigor el passat 5 de juliol, quan la Comissió Europea va publicar al Diari Oficial de la UE el reglament pel qual s’imposen drets compensatoris provisionals a les importacions de vehicles procedents de la Xina. Des d’aleshores, s’han mantingut a l’espera que els estats membres donéssin llum verda als gravàmens.
Així, aquest divendres els estats han donat llum verda a la proposta de la CE, que finalment ha rebut més vots a favor que en contra. Tanmateix, la CE ja ha confirmat que continuarà negociant amb la Xina una solució alternativa fins al pròxim 30 d’octubre, que és la data límit fixada per Brussel·les per a aconseguir l’aprovació de la CE i els estats membres.
Poc després que Brussel·les anunciés els aranzels als cotxes elèctrics de la Xina, Pequín va obrir una investigació per “competència deslleial” de les importacions europees de porc.
<strong>La CE rebaixa la major part dels gravàmens en una nova proposta enviada als estats la setmana passada</strong>
La votació d’aquest divendres arriba després que el passat mes d’agost <a href=”https://www.acn.cat/new/e5a495fe-b233-4a03-86c2-58bfcbc7e334/texts”>la Comissió Europea anunciés la imposició provisional d’aranzels de fins al 36,3% a les importacions de vehicles elèctrics procedents de la Xina</a> per fer front a la “competència deslleial” del gegant asiàtic arran d’una investigació europea sobre els subsidis xinesos. Els percentatges anunciats a l’agost eren una rebaixa <a href=”https://www.acn.cat/new/444a2d75-501b-424c-8a52-5863dbc65d65/texts”>dels que havien entrat en vigor al juliol</a>.
D’acord amb les conclusions de la investigació de l’executiu comunitari, els vehicles elèctrics procedents de la Xina es beneficien de “subsidis injustos” al llarg de tota la cadena de subministrament, generant “amenaces de danys econòmics” als productors de cotxes elèctrics de la Unió.
Així, a l’agost, la Comissió Europea va aplicar provisionalment gravàmens a BYD del 17%, a Geely del 19,3% i a SAIC del 36,3%, i d’un 9% de Tesla. A més, va anunciar aranzels d’un 21,3% per les companyies que havien cooperat amb els serveis comunitaris durant la investigació, i d’un 36,3% per les que no ho havien fet.
Tot i la proposta de l’estiu, fonts comunitàries han detallat que els 27 han votat aquest divendres una nova proposta de la CE, enviada als estats membres la setmana passada, que redueix alguns dels gravàmens. Finalment, a SAIC s’imposaran uns aranzels del 35,3%, a Geely d’un 18,8% i a Tesla d’un 7,8%. A banda, a la resta de companyies que hagin col·laborat amb l’executiu comunitari en la investigació, el gravamen serà d’un 20,7%, mentre que per totes aquelles que no hagin col·laborat serà igual que el més elevat, un 35,3%. Els aranzels d’un 17% per BYD s’ha mantingut.
Un cop entrin en vigor a finals d’octubre, aquests aranzels se sumaran, a més, al 10% que la Unió Europea ja percep de manera general en les importacions de vehicles elèctrics de bateria.