Edició 2345

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 26 de desembre del 2024
Edició 2345

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 26 de desembre del 2024

Els accidents de trànsit a Barcelona baixen un 24% el 2021 influïts pel toc de queda i les restriccions a l’oci nocturn

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – Els accidents de trànsit a Barcelona van baixar un 24% el 2021 en relació al 2019, últim any en que el trànsit no va estar marcat per les restriccions de la pandèmia de la covid-19. En comparació al 2020 van pujar un 22%. L’Ajuntament, que aquest dimarts ha fet balanç de la sinistralitat de l’any passat, reconeix que la xifra està influïda pel toc de queda del primer semestre, que va reduir un 40% la mobilitat, i les restriccions a l’oci nocturn. 12 persones van morir en sinistres de trànsit, el nombre més baix en 30 anys. En el balanç, augmenten les denúncies als patinets elèctrics un 180% respecte del 2019. D’altra banda, el consistori ha anunciat que dels 32 radars de punt que s’havia compromès a col·locar a la ciutat, només en posarà 5.

12 persones van perdre la vida en accidents de trànsit a la ciutat de Barcelona durant el 2021, segons el balanç de sinistralitat que han fet avui els tinents d’alcaldia Albert Batlle i Laia Bonet, acompanyats de l’intendent major de la Guàrdia Urbana de Barcelona, Pedro Velázquez. És la xifra més baixa dels últims 30 anys, on la sèrie de víctimes mortals ha oscil·lat entre els 88 morts de l’any 1990 fins al mínim de 12 també assolit el 2017.

Publicitat

Aquesta xifra ve acompanyada d’una reducció de la sinistralitat en general: la ciutat va registrar 7.000 accidents el 2021, un 24% menys que el 2019, l’últim any que va tenir un trànsit normal abans de la pandèmia i que va registrar 9.200 accidents. La xifra puja un 22% respecte del 2020, quan es van produir 5.715 sinistres, però el consistori diu que la comparació no és possible pel context de la covid.

En el Dia Mundial de les Víctimes d’Accident de Trànsit, Batlle ha atribuït la reducció d’accidents a una major conscienciació social dels hàbits de conducció, tot i que l’intendent Velázquez ha reconegut que el toc de queda del primer semestre i les restriccions nocturnes que encara hi va haver al 2021 van contribuir a la millora de les xifres.

Els sinistres greus -amb víctima mortal o ferit greu- també van baixar el 2021: en van ser 178, en contrast amb els 224 del 2019.

El col·lectiu més vulnerable torna a ser el dels motoristes ja que dels 166 ferits greus que deixen els sinistres del 2021, 84 anaven en moto. De fet, la tinent d’alcaldia de Mobilitat, Laia Bonet, ha senyalat que aquesta circumstància els “preocupa” i que implementaran campanyes per recordar als conductors de motos la importància de “la prudència i el respecte de les normes viàries”.

Darrere els motoristes, hi ha els vianants, que van sumar 41 ferits greus, el 24% del total.

<strong>Preocupació per l’ús del mòbil i els positius d’alcoholèmia</strong>

Quant a les causes d’accidents, la manca d’atenció es consolida com la primera. Dels 7.000 accidents del 2021, més de 1.600 (un 23%) s’atribueixen a aquest fet. Batlle ho ha relacionat amb l’ús del mòbil durant la conducció i ha explicat que s’han posat més de 21.000 multes per aquesta infracció.

Qui també s’ha endut moltes multes són els patinets elèctrics o vehicles de mobilitat personal, que van acumular 18.000 denúncies en tot el 2021, 10.000 més que el 2020 (8.504) i 12.000 més que el 2019 (6.546). La majoria de multes, un 55%, es deuen a circulacions de risc, i un altre bon gruix a circular per la vorera, un 38%.

“No ens ha de sorprendre aquesta xifra atès l’augment de l’ús dels patinets”, ha apuntat Laia Bonet, “però ens ha de fer actuar. Creiem que la majoria de casos es deu a que els usuaris no coneixen el reglament viari, ni que en quines zones està prohibida la seva circulació. Haurem de fer un esforç pedagògic perquè ho aprenguin”.

Un índex que es manté molt elevat és el dels positius d’alcoholèmia i drogues. El 2019 va deixar vora 49.000 positius i el 2021 en deixa una mica més de 46.000. Pel que fa a les drogues, l’any passat es van registrar 8.100 positius. “Hem de recordar que això significa, al dia, 130 positius d’alcoholèmia i 22 de drogues a la ciutat”, ha manifestat Batlle amb preocupació.

<strong>Nous radars de velocitat</strong>

Bonet ha apuntat que malgrat la rebaixa de la sinistralitat, no estaran satisfets “fins a aconseguir la xifra de zero morts i zero ferits”. Per això, ha explicat que a més de fer campanyes de conscienciació, la principal mesura que posarà l’Ajuntament serà la instal·lació de nous radars de velocitat.

El consistori havia anunciat l’any passat que posaria 4 radars de tram, 12 de punt en entorns escolars i uns altres 32 a diferents llocs de la ciutat, però finalment aquests 32 en seran només 5. Laia Bonet ha explicat que volen veure com reacciona la ciutadania i si és capaç de canviar els seus hàbits de conducció: “en funció dels resultats, ens plantejarem si cal posar la resta”

Els quatres radars de tram -al túnel de la Rovira, el túnel de Badal, a la ronda litoral i al túnel de Glòries- començaran una fase informativa no sancionadora al maig que s’estendrà fins al juliol. A partir de l’agost, ja no arribaran avisos sinó sancions.

I els dotze radars de zones escolars i els altres cinc s’inauguraran al setembre amb un cartell que mostrarà al conductor la seva velocitat, de l’octubre al desembre s’enviaran avisos de superació del límit permès i a partir del gener del 2023 començarà la fase sancionadora.

Els límits de velocitat es mantenen iguals a tota la ciutat si bé la tinenta d’alcaldia de Mobilitat ha insistit que l’objectiu segueix sent fer de Barcelona una ciutat on es circuli a 30 quilòmetres per hora, i que caldrà implementar més normatives en el futur per aconseguir-ho.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió