ACN Girona – El projecte educatiu A Tempo del festival Temporada Alta ha estrenat a l’Escola d’Hostaleria de Girona ‘Com una ametlla’. Una proposta que “porta al límit de les emocions” els espectadors i que ha servit perquè els alumnes del centre reflexionessin sobre el que suposa “no ser normal” a ulls de la gent i que, alhora, la família més propera no pugui donar una resposta. ‘Com una ametlla’ gira al voltant d’un jove d’institut que té alexitímia, una malaltia que és conseqüència de tenir les amígdales més petites del normal. Això genera una falta d’emocions al personatge que fa reflexionar un públic majoritàriament jove. ‘Com una ametlla’ és una de les onze propostes de la 8a edició de l’A Tempo al Temporada Alta de Girona i Salt.
Una ametlla és el fruit sec que guarda el protagonista de ‘Com una ametlla’ a la butxaca per quan té gana, però també és la mida de les amígdales, que de fet vol dir ametlla en grec. Tenir-les més petites del que és normal provoca alexitímia, una malaltia que fa que la persona sigui incapaç de correspondre amb emocions a les seves accions. Sobre això pivota l’obra que el projecte A Tempo de Temporada Alta ha estrenat aquest dilluns a l’Escola d’Hostaleria de Girona i que ha anat acompanyada d’una xerrada posterior amb la trentena d’alumnes que han assistit a l’espectacle.
Una proposta que interpel·la l’espectador i que el pot arribar a frustrar perquè allò que diu o allò que fa el protagonista, no va acompanyat de cap emoció. No es pot saber si està trist, enfadat, alegre o desesperat per la seva manera de mostrar-se, malgrat que faci servir unes paraules més o menys contundents.
Al voltant d’ell, metges, psicòlegs o la mateixa mare del propi protagonista encarnats per dos actors més fan més evident la situació. Ells sí que expressen el que senten i això fa que el públic interaccioni més amb el malalt. Una proposta de la companyia Embroutats que és una de la dotzena d’espectacles que A Tempo i Temporada Alta porten a diversos centres educatius de Girona i Salt.
La coordinadora del projecte A Tempo, Lily Garreta, explica que ‘Com una ametlla’ parla sobre l’empatia i la pertinença social i que el volen és fer ús del teatre per “mostrar situacions” que passen als centres però que “normalment queden fora dels debats que hi ha”.
<strong>Una dotzena de propostes</strong>
En la 8a edició de l’A Tempo es presenten dotze espectacles gratuïts vinculats a diferents programes d’Arts a l’aula. D’una banda, coincidint amb Temporada Alta, la Fundació programarà fins a onze espectacles per a totes les escoles i instituts de Girona i Salt que ho hagin sol·licitat dins de l’activitat Temporada Alta a l’aula.
Garreta destaca la bona acollida que tenen tots els espectacles per part dels alumnes i en ressalta la importància “des d’un punt de vista social”. “Realment totes les propostes han tingut bona rebuda perquè els estudiants troben en els personatges situacions similars i suposa una conscienciació social sobre aquests temes”, concreta.
<strong>Accions formatives i a distància</strong>
En relació a les accions formatives, la Fundació La Ciutat Invisible continua vinculada al programa Escoles Tàndem de la Fundació Catalunya La Pedrera. Aquest segon any de projecte a l’Escola Santa Eugènia de Girona, s’impulsaran accions basades en les arts escèniques per generar canvis a nivell organitzatiu, metodològic i curricular, amb la voluntat que, a llarg termini, ajudin a millorar la qualitat educativa del centre i, per consegüent, les oportunitats educatives dels infants.
A més, segueix un any més l’aposta per la creació de recursos educatius i eines de formació basats en les arts escèniques en format digital. Aquest curs té previst ampliar el catàleg de la plataforma A Distància de la Fundació amb set noves propostes entre les dues col·leccions principals: Artistes a l’aula i Formació en arts i educació.