ACN Barcelona – El Teatre Lliure ha presentat aquest divendres ‘El público’ de Federico García Lorca, un muntatge versió de Gabriel Calderón amb direcció de Marta Pazos que es podrà veure del 15 al 26 de gener. De la mà de la Comedia Nacional de Montevideo, és una de les peces de “teatre impossible” del poeta i dramaturg andalús que es podrà veure per primera vegada a l’Estat en una experiència “poètica i vivencial”. L’obra és una de les peces més avantguardistes, arriscades i personals de García Lorca. El projecte se submergeix en un mar de sensacions que preocupaven a l’autor com ara la llibertat i la sexualitat. La versió de Calderón respecta l’essència i l’estructura original, però adapta diversos moments i localitzacions.
Després d’haver-se estrenat el passat març a Montevideo (Uruguai), l’obra arriba per primera vegada a l’Estat de la mà d’una directora que ja va portar al Lliure una altra obra de García Lorca, ‘Viaje a la Luna’.
En roda de premsa, Pazos ha explicat que ‘El público’ és un viatge cap a allò més profund que se situa a la frontera entre la realitat i la ficció, el més terrenal i espiritual. “La forma de dialogar amb aquest text és el joc més absolut. T’entreguen un text que està encriptat, és un misteri. El teu equip i tu heu d’anar desxifrant, entenent-lo a través del cos. Malgrat que no fa falta entendre que apel·la al compromís de sentir”, ha comentat.
La directora ha definit el text com un “torrent que no permet agafar aire, sinó que atomitza perquè et relaxis i l’art penetri en tu”. Sobre el text, l’encara director general i artístic de la Comedia Nacional, Gabriel Calderón, ha dit que García Lorca escrivia molt bé les obres i que s’entenia el que volia traslladar. Tot i això, un dels reptes ha estat com fer l’obra “que tenia molt sentit, sense dir-ho, i que la gent ho intuís”. De fet, per Pazos una de les dificultats de portar a escena aquest projecte ha estat “deixar d’intentar entendre tota l’estona”.
L’actriu Florencia Zabaleta ha detallat que l’obra parla de la sexualitat i el compromís polític que va liderar l’autor. “Amb aquesta responsabilitat abordem el material. Esperem que això arribi al públic”, ha anotat.
En aquest sentit, Calderón ha recordat que l’obra és d’un artista homosexual que no podia expressar “la seva essència” ni les seves opinions polítiques i que el van acabar matant igualment. “Va fer el que podia fer: teatre. El seu compromís se sent de la primera a l’última pàgina. Nosaltres avui tants anys després encara seguim entenent molt aquesta por. Si bé és cert que no és perillós fer l’obra, sí que ho és expressar el que pensem i les llibertats sexuals”, ha analitzat mentre ho relacionava amb el context global d’ascens de l’extrema dreta.
<strong>Margarida Xirgu, Lorca i la Comedia Nacional</strong>
La Comedia Nacional de Montevideo i Lorca van mantenir històricament una relació, a través de la presència i direcció de Margarida Xirgu. Exiliada d’Espanya, Xirgu va dirigir al repartiment durant gairebé dues dècades i va treballar amb diverses obres de García Lorca.
Zabaleta ha sostingut que l’essència de Xirgu encara es manté a la companyia per una “tradició en el vers” que s’ha heretat, per una disciplina i per una determinada visió cap als autors que va instaurar Xirgu.