ACN Aiguamúrcia – El retaule de Santa Úrsula, obra de Jaume Forner de principis de segle XVI, torna al seu emplaçament originari, al Reial Monestir de Santes Creus, més de 400 anys després de sortir-ne. La peça, adquirida per la Generalitat per la Col·lecció Nacional, serà presentada en aquest espai en el marc d’un acte organitzat aquest dissabte al mateix espai. El retaule renaixentista va ser traslladat al mateix segle XVI a la granja cistercenca de la Tallada, on va romandre fins a finals del segle XX. Els propietaris del mas de la Tallada, al municipi de la Secuita, van posar a la venda el retaule, que va passar a formar part d’una col·lecció privada fins que va ser adquirit per la Generalitat.
El retorn d’aquesta peça renaixentista al seu espai original constitueix, segons el Departament de Cultura, un “important acte de restitució patrimonial” que la Generalitat ha fet de manera conjunta amb l’Arxiu Bibliogràfic de Santes Creus.
L’obra adquirida és una pintura a l’oli sobre taula i les seves mesures són de 250 per 243 centímetres. El doctor en Història de l’Aret, Alberto Velasco, destaca que s’ha preservat de forma íntegra, amb tots els elements estructurals i decoratius, i que a més, té un bon estat de conservació.
Velasco, autor dels informes preceptius a l’adquisició, exposa quina és la procedència del retaule i a qui es pot atribuir. Es tracta de l’artista Jaume Forner, pintor actiu a Perpinyà i Barcelona entre 1509 i 1559. Per tot això, considera que Forner és un pintor mereixedor de ser incorporat a la historiografia sobre la pintura catalana de l’època del Renaixement.
A més, la taula que coronava el retaule, i que va ser reaprofitada en un retaule posterior, ha estat localitzada i retornada també al seu emplaçament original.
<strong>Restauració prèvia</strong>
Abans del retorn del retaule de Santa Úrsula al seu lloc original, la peça ha passat pel Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya per fer una neteja i fixació de tota l’estructura de l’obra. Entre d’altres intervencions s’ha fixat la capa pictòrica amb coles animals, s’ha eliminat el vernís engroguit i s’han sanejat les esquerdes.
El retaule està dedicat a Santa Úrsula, que a la Corona d’Aragó, durant l’edat mitjana i l’època moderna, era objecte d’un gran culte i devoció. L’elecció de les dones com a personatges protagonistes, excepte Crist i sant Joan Evangelista, posa de relleu que van ser escollides com a models de virtut.
El retaule de Santa Úrsula s’estructura en tres seccions verticals, una predel·la o bancal i un coronament amb un calvari i lluneta en forma de petxina al damunt. La taula central està protagonitzada per la imatge de Santa Úrsula, representada de cos sencer, i un donant agenollat. A les taules laterals, amb dos compartiments cadascuna, es representen escenes narratives de la vida de la santa.
La predel·la, que presenta tres compartiments, està presidida per un Crist de Pietat flanquejat per la Mare de Déu i Sant Joan Evangelista, i dues santes a cadascun dels dos compartiments laterals. Un seguit d’elements decoratius daurats, a manera de pilastres i frisos, fan de tapajunts entre les taules i separen els elements del retaule.
<strong>Poques obres conservades de l’autor</strong>
L’autor de l’obra, Jaume Forner, va ser un pintor actiu a Perpinyà i Barcelona entre 1509 i 1559, del que es conserven molt poques obres. Forner elabora figures d’aparença rígida en composicions que remeten a la tradició tardogòtica.
La presentació del retorn de l’obra tindrà lloc aquest dissabte a les cinc de la tarda al Reial Monestir de Santes Creus. L’acte comptarà amb la presència del director general del Patrimoni Cultural, Joaquim Borràs; la secretària general de l’Arxiu Bibliogràfic de Santes Creus, Marta Segarra, i el mateix Velasco, que pronunciarà la conferència “El retaule de Santa Úrsula de Jaume Forner: una obra recuperada per a Santes Creus”.