ACN Barcelona.-El president de Ferrocarrils de la Generalitat, Ricard Font, ha fet una crida aquest dimecres a abordar el finançament a llarg termini del transport públic i ha apuntat que Europa ja “ha donat la recepta” en suggerir que els vehicles més contaminants paguin i els recursos es destinin a la mobilitat neta. Font ha admès que aquest és un “debat etern” i ha recordat que si es pogués treure el 25% del mig milió de vehicles que entren i surten cada dia de la capital catalana i la seva àrea metropolitana s’evitarien uns 300.000 desplaçaments d’usuaris del cotxe privat que podrien agafar el transport públic. Per això, ha defensat que la necessitat de millorar el transport públic és “més regional que no local”.
Font ha subratllat que “sembla difícil” poder carregar sobre l’usuari un augment de l’import dels bitllets –que suposen poc menys de la meitat del finançament- ni sobre les administracions per l’enorme deute que arrossega ja abans de la pandèmia. Amb tot, ha apostat per la proposta europea i que els vehicles menys sostenibles financiïn mitjans de transports més nets i sostenibles.”Pagar per usar, pagar per contaminar. Aquestes dos principis ens haurien de permetre com afrontar com es financera la inversió, la gestió i el manteniment de les infraestructures”, ha dit Font, que ha recordat que per exemple les concessions de les autopistes s’està acabant i el debat s’està deixant “per demà passat”. Després, ha avisat, caldrà “pagar la factura de la pandèmia i afrontar obligacions ambientals”, en referència a la denúncia de la UE per l’excés de contaminació a Barcelona, juntament amb Madrid.El president de Ferrocarrils ha explicat que des del punt de vista local Barcelona té “un dels millors comportaments d’Europa” i més “eficient” en l’ús del transport públic, ja que l’utilitzen entre el 70% i el 80% dels ciutadans, davant un 20% que ho fa en cotxe o en altres modes. Per això, Font considera que el “problema” és l’oferta de transport públic que uneix la capital catalana amb els teixits urbans de Girona, d’Osona, del Garraf o del Camp de Tarragona, per exemple, i ha apuntat a l’alta velocitat per donar-hi resposta.Per treure els vehicles privats dels accessos de Barcelona, que per Font suposen una “ineficiència claríssima” ja que en la majoria de casos només hi viatja una persona per vehicle, hauria d’anar acompanyat d’una bona oferta de transport públic que fos “competitiva” i amb una bona velocitat comercial que faci descartar l’ús del vehicle privat.D’altra banda, Font -que aquest migdia ha intervingut a la jornada virtual ‘El futur de la mobilitat a l’Àrea Metropolitana de Barcelona’, organitzada pel Col·legi d’Economistes de Catalunya i el Consejo General de Economistas- ha insistit en la idea d’aplanar les hores punta d’entrada a la feina. Segons ha afirmat, les infraestructures de mobilitat estan dimensionades per suportar una sobrecàrrega de set a nou del matí, coincidint amb l’entrada als llocs de treball i centres educatius, mentre que a partir de les 10 del matí la demanda es redueix a menys de la meitat i la tornada a casa es produeix de manera molt més esglaonada que a primera hora.