ACN Tarragona – El port de Tarragona ha engegat la transformació de l’entorn de les seus de l’Autoritat Portuària aquest dimarts amb la plantada simbòlica de diversos arbres. El projecte vol convertir aquest espai amb un gran parc, de cinc hectàrees de vegetació, per renaturalitzar aquesta zona. Així, es vol fomentar una mobilitat sostenible, embellir la façana marítima i mitigar el canvi climàtic, així com a millorar la salut i el benestar de les persones. El nou parc suposarà un increment del 64% de la superfície verda i permetrà obrir les instal·lacions portuàries a la ciutat. Els treballs es faran en tres fases i tenen un pressupost global d’uns 3,25 milions d’euros. Les obres començaran a finals d’aquest mes d’octubre i s’executaran en dotze mesos.
El projecte de transformació urbanística de l’entorn de l’edifici administratiu del port convertirà aquest espai en un gran parc “verd, accessible i sostenible”. Amb les obres, s’ampliaran les zones verdes, passant dels 7.000 m2 actuals als 11.500 m2. Això, significarà un augment del 64% de la superfície verda. En l’acte d’inici dels treballs, el president del port de Tarragona, Saül Garreta, ha destacat que el projecte contribuirà a renaturalitzar les instal·lacions portuàries i a “reinventar” la transició energètica.
“El que és simbòlic és que avui plantem el primer arbre i no posem una primera pedra; no és tant sols plantar arbres sinó crear nous combustibles, és capturar el Co2 dels dos crackers que tenim a Tarragona, dels set que hi ha a Europa”, ha assenyalat. De fet, el projecte preveu plantar espècies autòctones i crear sistemes de drenatge sostenible per tal de gestionar “eficientment” l’aigua de la pluja. D’aquesta manera, des del port indiquen que l’objectiu és que el parc actuï com a un refugi climàtic, configurant-se com a “bosc” amb la plantació d’arbres i vegetació adaptada a la salinitat del lloc.
Així mateix, Garreta ha remarcat que la transformació urbanística promourà una mobilitat activa i ajudarà a mitigar els efectes del canvi climàtic, ja que es passarà d’un model de mobilitat basat en els vehicles a un que potencií l’ús de la bicicleta i els desplaçaments a peu. Per això, se simplificarà l’estructura del sistema viari actual amb la pacificació dels vials. A més, el nou parc permetrà obrir el port a la ciutat creant una connexió directa entre Tarragona i el mar.
“Avui estem encetant aquesta segona fase que el port encara miri més a la ciutat, i d’una manera totalment vinculada a la nova visió de l’urbanisme, el ciment ja no és modernitat, sinó que ho és el verd”, ha dit l’alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, qui també ha celebrat l’aposta per renaturalitzar d’aquest punt de la ciutat. En paral·lel, un altre dels punts forts del projecte és l’obertura d’una gran escalinata en el mur del dic de Llevant per construir-hi un accés entre el moll de Costa i la futura plaça de l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT).
Segons el president del port, el projecte és “coherent i compatible” amb els projectes que ja estan en marxa en el seu entorn, com són la futura plaça de l’Escala Reial, la remodelació del Club Nàutic i el Port Esportiu, així com les diferents estratègies de mobilitat plantejades pel propi POUM de la ciutat.
<strong>Un any d’obres</strong>
El projecte, que està dividit en tres fases, té un pressupost estimat de 3,25 milions d’euros (IVA inclòs). Les obres s’han adjudicat a l’empresa UTE Eiffage Infrastructuras, S.A- Gestion Ingeniera y Construcción de la Costa Dorada, SA. Els treballs començaran a finals d’octubre i es preveu que tinguin una durada de dotze mesos. Aquests suposen una inversió de 2,69 milions d’euros (IVA exclòs), segons han indicat des del port.
<strong>Remodelació de la plaça dels carros</strong>
A banda, preguntat sobre la remodelació de la plaça dels Carros, Garreta ha subratllat que l’actuació ha de prioritzar la “connectivitat” de les persones i bicicletes. “S’ha d’aprofitar per fer una plaça més amable i més verda per a la ciutadania, només es pot fer amb la col·laboració, seguint el mateix protocol que la -construcció de la- passarel·la”, ha sostingut. A la vegada, ha indicat que els treballs tindrà un cost d’uns 4,5 milions d’euros i ha dit que en el pla d’empresa de l’any vinent s’hauria de reservar una aportació d’aquest import.
Respecte a aquesta reforma, l’alcalde de Tarragona ha explicat que es troba en fase “molt embrionària”, però ha assenyat que la proposta del port és una “bona idea”. “Volem continuar amb la proposta de Garreta vingui qui vingui com a nou president”, ha tancat.
<strong>Relleu a la presidència de l’APT</strong>
Pel que fa al relleu a la presidència de l’APT, Garreta ha afirmat que quan es va filtrar el nom del seu successor – Santiago Castellà, actual subdelegat del govern espanyol a Tarragona- va trucar-lo ràpidament per felicitar-lo. “A la vida tot són etapes, igual que les comences amb il·lusió, has de saber deixar-les amb elegància, dignitat i lleialtat institucional, i així ho vaig fer; ha passat un mes i mig des de llavors, temps que m’ha permès tancar carpetes i fer un traspàs exemplar”, ha expressat. “La nova presidència mereix tota la meva confiança, li posarà el seu accent, però més enllà que torno al meu despatx, continuaré estant aquí al servei de tothom”, ha tanca Garreta.