ACN Barcelona – El Teatre Poliorama ha presentat aquest dimarts la seva aposta per la segona quinzena d’octubre: una doble programació que inclou ‘El Perro del Hortelano’ i ‘Els Buonaparte’. La primera obra, dirigida pel Paco Mir, proposa “un acostament còmic” al clàssic de Lope de Vega de la mà de Moncho Sánchez-Diezma, Paqui Montoya, Manolo Monteagudo i Amparo Marín. La segona se centra en una trobada íntima entre Napoleó Bonaparte i el seu germà Josep en el marc de la primera producció del Teatre Akadèmia que fa el salt a una sala més gran a Barcelona. Pau Roca, David Bagés i Oriol Guinart se situen al capdavant d’una proposta que busca entendre “com els grans homes poden arribar a ser grans criminals”.
La gerent del Teatre Poliorama, Anna Victori, ha explicat que en el cas d’aquest equipament s’aposta per fer espectacles de multiprogramació buscant sempre un “equilibri” artístic i tècnic que permeti encabir diferents propostes. En aquest sentit, ha recordat que durant les dues últimes temporades el 65% dels ingressos van provenir dels espectacles principals i el 35% de la resta de programacions.
Aquesta conjuntura, ha afirmat, es deu a diversos factors com per exemple els estralls de la pandèmia, la inflació i la pujada generalitzada de costos. “Per tot plegat ens veiem obligats a programar més i rendibilitzar l’espai escènic”, ha relatat, “ens encantaria programar un espectacle principal de dilluns a diumenge però els convenis no ens ho permeten”.
<strong>Una nova versió de l’obra de Lope de Vega</strong>
En aquest cas, l’aposta per les pròximes setmanes seran dues obres en clau còmica. Per un costat, el Poliorama acull ‘El Perro del Hortelano’, una nova versió del clàssic de Lope de Vega adaptada i dirigida per Paco Mir que arriba a Barcelona per fer-hi temporada per primera vegada. La peça, que es va estrenar al Festival Internacional de Teatre Clàssic d’Almagro el 2021, ha estat representada a diverses localitats en els darrers tres anys i ha realitzat algunes funcions a la capital catalana. Ara, s’instal·la a Barcelona del 15 al 31 d’octubre per oferir onze funcions.
L’obra és una producció de Vania que s’allunya dels cànons tradicionals amb una proposta on dues trames s’entrellacen per homenatjar el teatre clàssic i, al mateix temps, radiografiar, a través d’una sàtira amable el món que envolta les companyies de teatre itinerants. Moncho Sánchez-Diezma, Paqui Montoya, Manolo Monteagudo i Amparo Marín, protagonizen aquesta nova revisió on, d’una banda, Mir hi presenta una trama amb dos tècnics de teatre que es veuen obligats a tirar endavant una funció gairebé sense mitjans, i de l’altra, es posa en escena el text original de l’autor.
Mir, que ha explicat que estan molt contents de poder quedar-se uns dies a Barcelona i que el fet que funcioni així de bé després de quatre temporades és gairebé “un miracle”. El director també ha celebrat que ja porten més d’un centenar de ‘bolos’ a l’esquena i que tenen l’agenda plena fins a finals del 2025. Mir ha posat en valor la bona resposta del públic que sempre els diu que es tracta d’una de les versions de l’espectacle que “més bé entenen”.
“És una versió gamberra de l’obra de Lope de Vega, però ho és perquè ell era un gamberro. L’espectador riu amb coses contemporànies, però també amb el text original”, ha detallat. Pel que fa a la durada de l’obra, aquesta se situa aproximadament al voltant d’una hora i mitja, significativament més curta que l’obra original que superava les tres hores. “Hi ha molta bellesa en tot el que va fer Lope de Vega, i els personatges originals continuen allà, en aquest nou joc teatral”, ha conclòs.
<strong>Una mirada al passat de Bonaparte</strong>
La segona aposta del Poliorama és l’obra ‘Els Buonaparte’ que es podrà veure en 11 úniques funcions del 17 d’octubre al 2 novembre. Sílvia Munt dirigeix aquesta comèdia històrica de Ramon Madaula que se centra en una trobada íntima entre Napoleó Bonaparte i el seu germà Josep. Munt ha assegurat que es tracta d’una obra “intel·ligent, necessària i divertida” que posa sobre la taula un treball molt curos en què es busca intentar entendre “un gran visionari” de la història que va cometre “grans errors” que estan repetint aquells que el succeeixen sense ser “grans visionaris en detriment de la qualitat”.
Per Munt és també una mostra de com “els grans homes poden arribar a ser grans criminals” i de com s’enfronten a “grans dilemes”, als quals també “ens enfrontem la resta de persones en el nostre dia a dia”. L’argument de l’obra gira entorn el personatge de Napoleó Bonaparte. Després d’envair la península Ibèrica i destronar els Borbons, Bonaparte asseu en el tron d’Espanya i de les Índies el seu germà gran Josep. José I arriba a Madrid el 20 de juliol de 1808. El dia 29, nou dies més tard, la victòria de l’exèrcit espanyol a Bailèn, provoca revoltes contra el nou monarca que l’obliguen a fugir de Madrid.
Josep es refugia llavors amb la seva cort a Vitòria. Mentrestant, Napoleó, assabentat de la fugida del seu germà, viatja de París a Vitòria per exigir-li el seu retorn immediat a Madrid. Els dos germans es troben la nit del 5 de novembre en una casa pairal als afores de Vitòria. Estaven sols, no hi va haver testimonis; però tot fa presagiar que va ser una nit de confessions, gelosies, disputes i malfiances.
‘Els Buonaparte’ és la primera producció del Teatre Akadèmia que fa el salt a una sala de mitjà-gran format de Barcelona i reforça la tasca d’aquesta sala de proximitat per a consolidar produccions i públics. De fet, un dels seus actors, Pau Roca, ha celebrat que tingui aquesta “segona oportunitat” i ha defensat que una obra “que funciona així de bé” pugui tenir continuïtat. “Fem comèdia de la màxima rigorositat, però tot plegat és tant hilarant perquè no deixa de mostrar dos homes que decideixen el futur el món, però que són incapaços de dir-se que s’estimen”, ha afegit.