ACN Barcelona.-El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) va rebre 837.694 visitants el 2019, una xifra que frena la tendència a l’alça dels últims anys amb un 6% menys de públic que l’anterior (891.000) però que encara dobla l’afluència dels anys de la crisi (2012). Les exposicions més destacades del curs van ser ‘ Bartolomé Bermejo’ (en col·laboració amb el Museo del Prado i la National Gallery de Londres) i les mostres dedicades al fotògraf Oriol Maspons, Antoni Fabrés o a Aurèlia Muñoz, per bé que la col·lecció del museu segueix atraient el major nombre de visitants. D’altra banda, el museu va organitzar exposicions fora de la seva seu basades en la seva col·lecció fora de la seva seu, tant en ciutats de l’Estat com al Japó i al Brasil. En conjunt, aquestes han rebut més de 252.501 visitants.
Malgrat el descens de visitants respecte l’any 2018, el museu considera que amb la nova Estratègia i Pla d’Acció presentats darrerament es tanca “un cicle estratègic doblant els seus visitants respecte al 2012” per centrar-se “ara en potenciar la seva dimensió social, amb nous plans d’accessibilitat i igualtat d’accés a la cultura”. Això, al marge del projecte d’ampliació al Pavelló Victòria Eugènia que finalment s’hauria de certificar el 2021. Les principals exposicions temporals del 2019 van atreure un total de 214.959 visitants, aproximadament una tercera part del gruix de visitants del museu, molts dels quals atrets per les sales de la col·lecció permanent. Entre aquestes exposicions, Bartolomé Bermejo, organitzada en col·laboració amb el Museo del Prado i la National Gallery de Londres, és un dels grans projectes presentats pel Museu Nacional el 2019, juntament a les mostres dedicades a Antoni Fabrés o a Aurèlia Muñoz. Durant el 2019 el museu també ha dedicat una especial atenció als àmbits del còmic i la fotografia, amb exposicions com El víbora, Osamu Tezuka o la mostra dedicada al gran fotògraf barceloní Oriol Maspons. Entre les exposicions internacionals el museu destaca “l’èxit” de la mostra dedicada a Juli González al Brasil i la bona acollida de la mostra sobre la Barcelona modernista que es veurà en cinc ciutats de Japó i que culminarà el seu viatge el 2020 a Tòquio. Pel que fa a la col·lecció, l’any passat el MNAC va introduir novetats a la col·lecció d’art modern i a les sales d’art de la Postguerra i Segones Avantguardes. Novetats en la línia de treball per “enriquir” les diferents col·leccions a través d’adquisicions, donacions o dipòsits i, especialment, per a la formació de la col·lecció d’art de postguerra i Segona Avantguarda que permetrà allargar el relat del museu fins la dècada dels anys 70 dels segle XX. Fruit d’aquest treball, l’any passat 159 obres van ingressar als seus fons i 51 d’elles són obres de dones artistes: Mari Chordá, Aurèlia Muñoz, Laura Pérez Vernetti, Marta Guerrero, Isa Feu, Marta Clavé i les fotògrafes Aleydis Rispa i Cristina Muñoz. El museu també treballa en la difusió i projecció de la seva col·lecció a través de la participació amb préstecs i dipòsits a exposicions i col·leccions tant nacionals com internacionals. El 2019 es van prestar 477 obres a 50 institucions diferents, d’aquestes 271 van viatjar a museus estrangers. Durant el 2019 el departament de Conservació i restauració ha intervingut o restaurat un total de 730 obres dels fons del museu. Pel que fa al perfil dels públics, es manté la tendència habitual. Així, un 22% dels visitants del museu procedeixen de Barcelona, un altre 22% de la resta de Catalunya i un 3 % de tot l’Estat. La resta, un 53%, són turistes, entre els quals destaquen els visitants d’Estats Units (9%), França (6%) Regne Unit (4%) o Rússia (4%).