ACN Barcelona – El MNAC estrena una exposició que recupera la figura d’Eveli Torent (Badalona, 1876 – Barcelona, 1940), un pintor i il·lustrador de la segona generació d’artistes modernistes. Les seves primeres passes en el món artístic es vinculen a l’entorn d’Els 4 Gats. En declaracions a l’ACN, Lluïsa Sala, assessora científica de la mostra i historiadora de l’art, explica que Torent és “un artista avui dia molt desconegut i aquesta exposició el posa en valor, el presenta i recupera, en la política del MNAC de donar a conèixer artistes que no són coneguts”. ‘Eveli Torent. Entre Els Quatre Gats i la maçoneria’ es pot visitar des d’aquest dijous fins al 16 de febrer de 2025 a les sales 63 i 64 de la col·lecció d’art modern.
Lluïsa Sala explica que Torent era un persona “molt polièdrica, inquieta, molt culta i amb moltes ganes de progressar i emprenedora” i això “es va mostrar al llarg de la seva vida artística i personal”.
Nascut a Badalona el 1876, les seves primeres passes en el món artístic es vinculen a l’entorn d’Els 4 Gats. Es va relacionar aleshores amb Pablo Picasso, que entre 1899 i 1900 realitza tres retrats al carbó de Torent, i també amb Carles Casagemas, Joaquim Mir i Hermen Anglada Camarasa.
Torent va viatjar a París a inicis del nou segle per establir-s’hi. S’havia iniciat com il·lustrador en les revistes catalanes més conegudes de l’època (‘Luz’, ‘L’Esquella de la Torratxa’ o ‘Hispania’) i ho continuaria exercint a París (‘L’Asiette au Beurre’, ‘La Vie Parisienne’ o ‘Le Rire’).
Es va instal·lar a Nova York el 1914 i es va relacionar aviat amb cercles socials hispans i entitats filantròpiques properes a la maçoneria, organització a la que es vincularia molt estretament. De retorn a Barcelona, a finals de 1919, l’artista encetava un nou capítol vital i professional al seu estudi de la plaça Medinaceli i com a professor d’art decoratiu i de dibuix.
L’any 1922, Torent adquiria la Torre d’en Rovira, ubicada a la localitat de Sant Josep a Eivissa. En aquest lloc instal·laria la seva residència d’estiueig i hi disposaria un museu de vestigis arqueològics.
<strong>Maçoneria</strong>
Després, afegeix Sala, “té aquest punt amb el compromís amb el món de la maçoneria ja en l’edat adulta, tot i que probablement la seva relació és anterior i li va venir per un entorn familiar procliu a aquesta forma de pensar”. Torent va ser empresonat el 1939 a la Model de Barcelona per la seva pertinença a la maçoneria i moriria l’any següent, després de ser-ne alliberat.