Edició 2191

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de juliol del 2024
Edició 2191

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de juliol del 2024

El Govern xifra en 17 MEUR la connexió de Manresa i Santpedor en tren i encarrega l’estudi informatiu

|

- Publicitat -

ACN Manresa – El Govern ha encarregat la redacció de l’estudi informatiu per connectar en tren les poblacions de Manresa i Santpedor. El cost de perllongar la línia seria d’uns 17 MEUR i s’aprofitaria una línia ja existent de mercaderies, en desús des del 2018. La demanda d’usuaris d’aquest corredor seria d’unes 260.000 persones l’any, segons es desprèn d’un anàlisi fet pel Departament de Territori i que s’ha donat a conèixer a la Taula de Mobilitat del Bages. L’estudi també ha analitzat la viabilitat del tren-tram del Bages, que inclouria els ramals de Súria i Sallent, i el veu “desfavorable” a nivell socioeconòmic. Tot el recorregut suposaria una inversió d’entre 200 i 260 MEUR. Amb tot, no es descarta estudiar la variant de Sallent en un futur.

El Govern ha presentat aquest dijous en el marc de la Taula de Mobilitat del Bages diverses propostes de millora ferroviària per a la comarca. Una d’elles és l’estudi de factibilitat del tren tramvia del Bages, una proposta que es reclama des de fa anys per part de diferents col·lectius. L’estudi ha analitzat si és viable aprofitar les vies de tren de mercaderies que ja existeixen fins a Súria i Sallent i convertir-les en transport per a passatgers. El ramal de Súria encara es fa servir per transportar potassa, mentre que el ramal de Sallent està fora de servei des del 2018.

Publicitat

En concret, l’estudi ha analitzat dues opcions. D’una banda, aprofitar i millorar els dos ramals existents i crear una nova connectivitat de tramvia fins a Sant Joan de Vilatorrada. I, de l’altra, aprofitar i millorar els dos ramals existents -Súria i Sallent- i potenciar el servei d’autobús fins a Sant Joan de Vilatorrada. El primer projecte està valorat entre 200 i 260 MEUR, mentre que el segon ascendeix a 140 MEUR. Totes dues propostes són “desfavorables a nivell socioeconòmic”, segons conclou l’estudi. Amb tot, el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, no ha descartat que aquests projectes es puguin tirar endavant en un futur, sobretot el ramal de Sallent.

<strong>Perllongament del servei de l’R5 fins a Santpedor</strong>

L’estudi presentat sí que veu més viable el perllongament de la línia de tren R5 fins a Santpedor, un projecte valorat en 17 MEUR. De fet, en aquests moments ja hi ha en marxa un projecte per allargar aquesta línia entre les estacions de Manresa Alta i el Parc Tecnològic (Parc de l’Agulla) i el perllongament fins a Santpedor inclouria dues estacions noves més -Sant Iscle i Santpedor-. Aquest allargament faria servir també l’antiga via de mercaderies de Sallent, que està en desús des del 2018.

Sanglas ha explicat que el Govern ha decidit encarregar l’estudi informatiu del perllongament de la via fins a Santpedor després que hagin vist que es tracta d’un projecte “factible”. En concret, la redacció de l’estudi es farà entre els anys 2025 i 2026. “Es tracta d’un pas més en la línia d’estendre la xarxa ferroviària del país”, ha destacat. De fet, Sanglas ha dit que el fet que ja hi hagi una xarxa de vies preexistent “afavoreix” que es pugui tirar endavant el projecte. També caldrà estudiar si el perllongament del servei es farà en tren o bé en tramvia.

<strong>Estudi informatiu per a les dues noves estacions de Manresa</strong>

Aquest dijous també s’ha iniciat el període d’informació pública de l’estudi informatiu i d’impacte ambiental de les dues noves estacions de Manresa: La Parada i Parc Tecnològic (Parc de l’Agulla). L’actuació preveu adaptar als viatgers el tram de la via de mercaderies existent entre Manresa Alta i l’entorn del Parc de l’Agulla. La inversió prevista per aquest projecte és de 13 MEUR, als quals s’hi haurien de sumar 6,5 MEUR més per a l’adquisició de material nou. Amb aquest perllongament es preveu incrementar la demanda d’usuaris de l’R5 en 734 passatgers al dia -394 dels quals provinents del vehicle privat-.

Aquesta actuació forma part del projecte d’integració urbana de la línia ferroviària entre Manresa Alta i Manresa Baixador mitjançant el soterrament de les vies i reubicant l’estació al Passeig Pere III. L’any passat es va aprovar definitivament l’estudi informatiu i d’impacte ambiental i en aquests moments s’estan redactant els projectes constructius d’infraestructura i instal·lacions. ES preveu que s’acabi de redactar el projecte a finals del 2024. La inversió prevista per aquesta actuació és de 34 MEUR.

<strong>Reduir l’ús del vehicle privat</strong>

Les propostes analitzades pel Govern van en la línia de reduir l’ús del vehicle privat i fomentar el transport públic, ja sigui amb autobús o tren. En aquest sentit, el Consell Comarcal del Bages ha elaborat un estudi per millorar el transport públic interurbà de passatgers per carretera. El document conclou que hi ha una baixa utilització del transport públic i una gran predominança del vehicle privat. En concret, un 57,8% dels ciutadans fan servir el transport privat, mentre que tan sols el 4% usen el públic. El 38% restant va a peu o en bicicleta per a la mobilitat interurbana.

El document elaborat pel Consell Comarcal posa la mirada en l’any 2028, que és quan finalitzen les concessions actuals i han de sortir les noves licitacions. En aquest sentit, proposen crear una xarxa de ‘metrobus’ que donaria servei a l’àrea més poblada d’influència de Manresa (Sant Joan de Vilatorrada, Sant Fruitós i Santpedor). Aquesta línia tindria una freqüència de pas d’entre 15 i 20 minuts. En segon lloc, hi hauria el ‘bus Bages’, que tindria freqüències de pas entre 30 i 60 minuts i, finalment, el servei de bus a demanda per connectar aquells nuclis de població més allunyats.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió