ACN Berga – El Govern, a través d’un nou Decret que està preparant, modernitzarà el sistema de descomptes al Túnel del Cadí per a residents permanents. A més, a partir d’aquest setembre, als 22.000 veïns de les comarques del Berguedà, la Cerdanya i l’Alt Urgell que ja gaudeixen de la gratuïtat del túnel per mobilitat obligada, també s’hi afegeixen dos nous supòsits. El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, ha destacat que totes les millores es fan perquè el túnel “no sigui una barrera entre les tres comarques, sinó tot el contrari”. A partir del març de 2025, s’implantarà una plataforma web que permetrà simplificar els tràmits. La gratuïtat es limitarà a quatre trànsits diaris i es vincularà a un màxim de dues matrícules per usuari.
El Departament de Territori i els Consells Comarcals del Berguedà, la Cerdanya i l’Alt Urgell han acordat el text que configurarà el nou Decret que regularà la gratuïtat de pas pel Túnel del Cadí de les persones residents en aquests territoris que s’hi han de moure de forma obligada. El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, ha explicat que es tracta d’una “posada al dia” de la norma i que s’ha aprofitat per “enfortir-la”, sobretot des d’un punt de vista jurídic, i s’han incorporat nous supòsits de gratuïtat. Sanglas també ha destacat que el sistema es digitalitzarà i, per tant, es podrà fer la petició a través d’una nova pàgina web que “facilita la vida” i simplifica el tràmit per als ciutadans.
Així, les principals millores són el naixement d’una nova plataforma web, que tot i que es mantindrà l’atenció presencial a la seu dels tres consells comarcals, permetrà gestionar en línia les sol·licituds, acreditacions, registres i la renovació de documentació. Per beneficiar-se del descompte, les persones inscrites hauran de fer el pagament del peatge mitjançant el sistema dinàmic Via-T o mitjançant el telèfon mòbil, a través de l’aplicació gratuïta Awai. Les persones que actualment paguen a través de targeta bancària podran fer la migració a aquests sistemes fins el 30 de juny de l’any que ve.
Entre les novetats també destaca la millora de la protecció de dades i la simplificació de la documentació per acreditar la condició de beneficiari. De fet, per Marc Sanglas ha destacat que en alguns aspectes l’actual decret mancava “de certa fonamentació jurídica”. “Amb aquesta modificació del decret el que hem fet és reforçar el criteri de mobilitat obligada, que sí que queda emparat sota els criteris de la Unió Europea”, ha assenyalat. “Des d’un punt de vista jurídic ens serveix per apuntalar molt millor aquest Decret i evitar riscos (per possibles denúncies)”, ha afegit.
El secretari de Mobilitat i Infraestructures ha destacat la feina compartida que s’ha fet amb els Consells Comarcals per aconseguir un text consensuat. Des de les presidències dels consells han destacat sobretot el que significarà en matèria de simplificació de documentació. Ramon Caballé, president del Consell Comarcal del Berguedà, ha assenyalat que el fet que es creï un web que ho centralitzarà tot els facilitarà també la feina des del consell i, per exemple, les incidències que fins ara ells havien de fer arribar a la concessionària, ja es redirigiran directament al destinatari que les ha de gestionar.
<strong>Ampliació de supòsits per gaudir de la gratuïtat</strong>
Es mantenen les condicions actuals per beneficiar-se de la gratuïtat i, per tant, qui estigui gaudint d’un descompte el continuarà gaudint, però s’afegeixen dos nous supòsits, molt reclamats des del territori. En primer lloc, es podran acollir a l’exempció del pagament els professionals liberals que treballin sota l’empara de mútues col·legials que desenvolupen presencialment la seva activitat econòmica, o una part, en alguna de les tres comarques. I també les persones de 67 anys o més a qui s’hagi assignat un centre d’atenció primària a qualsevol dels municipis d’influència, independentment de la seva situació laboral o de jubilació.
Actualment, 22.000 persones gaudeixen dels descomptes quan travessen el Túnel del Cadí, ja sigui en motocicleta, turisme, furgó o furgoneta. De fet, un de cada quatre trànsits diaris pel túnel correspon a una persona resident, uns 1.900 trànsits diaris que es beneficien de l’exempció. En total, a l’any, l’estalvi suposa 9 MEUR, dels quals un 90% l’assumeix el Govern i la resta la concessionària.