ACN Barcelona – Les conselleres en funcions d’Acció Exterior i Unió Europea, Educació i Cultura de la Generalitat, Meritxell Serret, Anna Simó i Natàlia Garriga respectivament, han demanat una rectificació pública de l’informe del Comitè de Peticions del Parlament Europeu (PETI) sobre el sistema d’immersió lingüística de les escoles catalanes que hi veu “disfuncions” i demana un tracte “equivalent” de català i castellà. Les tres signen una carta a la presidenta de l’eurocambra, Roberta Metsola, en què recorden que el PETI no té competències en els sistemes educatius dels estats membres i en què lamenten el “mal ús” que ha fet d’aquest organisme la que n’ha estat presidenta durant aquesta legislatura, la popular Dolors Montserrat.
L’informe definitiu del comitè es va publicar l’abril passat, després que una missió d’eurodiputats formada per membres de partits de dreta i d’extrema dreta -va ser boicotejada pel grup dels verds i els socialistes- visitessin algunes escoles catalanes i s’entrevistessin amb algunes entitats. Organitzacions com l’aFFaC o USTEC van criticar la parcialitat de la missió, que també va ser rebutjada pel mateix Govern i pel Parlament.
Les mateixes crítiques es van subratllar quan es va debatre l’informe a la Comissió de Peticions i quan es va publicar el text. I ara es tornen a fer en forma de carta adreçada a Metsola.
El Govern recorda a la missiva que el PETI no té competències per legislar sobre els sistemes educatius dels estats membres ni, per tant, per “emetre posicionaments públics sobre les polítics pròpies dels estats”. Un argument, recorda la carta, que també ha defensat “repetidament” la Comissió Europea.
Per això les tres conselleres denuncien l’ús “esbiaixat i partidista” que Dolors Montserrat ha fet de la comissió “amb l’únic objectiu de promoure la seva agenda personal i de satisfer interessos partidistes”. Alhora denuncien que les conclusions de l’informe “no es demostren empíricament” i tenen “un clar biaix partidista”.
En lloc d’un interès genuí per l’anàlisi del sistema d’immersió lingüística de l’escola catalana, les tres conselleres opinen que “el mal ús de la Comissió de Peticions per part de la seva presidenta forma part d’una intensa campanya del Partit Popular espanyol, en aliança amb VOX i la resta de l’extrema dreta europea, en contra de la llengua catalana”.
A més opinen que la “conflictivització” de les escoles de Catalunya no respon a una voluntat “sincera” de promoure l’aprenentatge de les llengües oficials, sinó a una estratègia política “absolutament cínica” per “dificultar” l’aprenentatge del català, “atiar l’anticatalanisme” a la resta de l’Estat “amb finalitats electorals”, crear “conflictivitat social” i “atacar la riquesa lingüística europea”, a més de “dinamitar la cohesió social i la igualtat d’oportunitats que proporciona el sistema d’escola catalana”.
Per tot plegat, el Govern, “com a soci actiu i fiable” del projecte europeu, manifesta a la carta la “preocupació” per l’ús “fraudulent i partidista” de la Comissió PETI, especialment en una qüestió que “ataca directament valors europeus com la cohesió social o la riquesa lingüística”.
La carta també s’ha enviat a diferents membres del Consell d’Europa.