ACN Barcelona – El govern de Jaume Collboni proposa apujar l’IBI a 208 hotels de Barcelona, els de més valor cadastral. El tinent d’alcaldia d’Economia, Jordi Valls, ha presentat la proposta d’ordenances fiscals del 2025, que planteja “avançar” en la fiscalitat vinculada al turisme i incrementar de manera progressiva l’IBI del Port de Barcelona, incloent les terminals de creuers. La proposta s’ha fet en “converses” amb ERC i BComú, segons Valls. El govern municipal també aposta per un nou sistema de permisos i tarifes de la zona bus i bonificacions a les noves inversions. No es preveuen increments en la pressió fiscal a la ciutadania, tan sols una “adaptació” de la taxa de residus municipals que tindrà un impacte d’entre 5 i 10 euros anuals.
El projecte d’ordenances fiscals es presentarà el pròxim dimecres en comissió, posteriorment es remetrà al ple i l’aprovació definitiva es preveu al desembre. Amb totes les mesures, el consistori calcula que amb aquesta proposta recaptarà l’any vinent fins a 22,6 milions d’euros més respecte del 2024.
<strong>Increment de la fiscalitat vinculada al turisme</strong>
En l’àmbit de la fiscalitat turística, Valls ha destacat la proposta d’incrementar l’Impost de Béns Immobles (IBI) a 233 béns d’oci i hostaleria, els que tenen un valor cadastral superior als 5,2 milions, dels quals 208 són hotels (un 63,5% gestionats per societats patrimonials o fons d’inversió). En concret, s’augmentarà el tipus diferenciat d’IBI de l’1% fins a l’1,08% i l’objectiu és passar a recaptar al voltant de 2,8 milions d’euros.
Valls ha justificat l’increment per la “revalorització” dels actius immobiliaris del sector hoteler i ha recordat que en l’últim any hi ha hagut transaccions “importants” de compravenda, és a dir, hotels que han canviat de propietari. En aquest punt, ha mencionat el Mandarin Oriental, ara en mans del fons saudí Olayan, o el Sofía. Aquesta proposta és similar a la que va plantejar aquest dijous <a href=”https://www.acn.cat/new/e6f10d7f-bff8-4969-be36-945f3e8034c5/texts” target=”_blank”>BComú</a>.
En la mateixa línia, el govern de Collboni també ha manifestat la intenció d’apujar l’IBI a 130 immobles de característiques especials, els anomenats tècnicament BICES, ubicats bàsicament al Port de Barcelona. L’increment afectarà tant el port comercial, com les terminals de creuers, els túnels de peatges o infraestructures com la regasificadora. La proposta és d’incrementar progressivament el tribut per passar del 0,8% actual a l’1,3% el 2027, el màxim permès. El 2025 seria de l’1,06% i l’impacte previst és de 4,42 milions.
Aquesta actualització permetrà a la capital catalana equiparar-se a altres ciutats com València o Algesires. De fet, Valls ha explicat que amb aquest increment es pretén també corregir una “anomalia”, ja que la part del Port que s’ubica al Prat de Llobregat ja té aquest impost en l’1,3%.
Pel que fa a impostos vinculats al turisme, Valls també ha ressaltat la nova taxa que té per objectiu “limitar, endreçar i governar” les parades i estacionaments d’autocars turístics. Aquesta seria de 35 euros diaris per poder utilitzar la zona bus i preveu un impacte econòmic de 2,4 milions. També es planteja un nou permís diari per reservar plaça d’aparcament als Espais de Gran Afluència (EGA) de 3 euros per cada operació d’encotxament i desencotxament i una revisió i actualització de les tarifes de la zona bus amb un increment del 12% respecte de les vigents. En total, les noves mesures preveuen un impacte de 3 milions d’euros i el consistori calcula que un bus passarà de pagar 20 euros al dia a un màxim de 80 euros.
Després de tot, Valls ha remarcat que el turisme “és una activitat important per a la ciutat” i ha demanat “intel·ligència” a l’hora d’utilitzar els impostos vinculats a aquesta activitat.
<strong>Adaptar la taxa de residus municipal al nou marc legal</strong>
L’únic que afecta la butxaca dels barcelonins de la proposta que ha presentat aquest divendres Valls és la taxa de residus municipal. El tinent d’alcaldia ha justificat que aquest increment es deu al nou marc legal que estableix la llei 7/2022, que obliga que la taxa de residus cobreixi el 100% del cost de la seva recollida.
En concret, la taxa de residus municipal vinculada al rebut de l’aigua passarà dels 27,65 euros actuals als 32,91 euros a l’any i dels 51,38 euros als 61,15 euros, en funció de la tarifa. El govern calcula que en set de cada deu llars l’impacte serà mínim, d’entre 5 i 10 euros a l’any.
Per tal d’adaptar-se a la normativa mediambiental, la proposta d’ordenances també contempla limitar les bonificacions de l’IBI per energia solar, sobre els vehicles de tracció mecànica i en l’estacionament regulat dels vehicles de zero emissions.
D’altra banda, Valls també ha ressaltat que el govern vol bonificacions a l’impost sobre activitats econòmiques (IAE) per atraure empreses que “innoven i aposten pel coneixement”. Aquestes es preveuen a partir del 50% en funció del nivell d’inversió, la quantitat de llocs de treball que es generin o si es tracta de hubs o start-ups.
<strong>Converses amb ERC i BComú</strong>
En la roda de premsa, Valls ha admès que han estat parlant amb ERC i comuns a l’hora d’elaborar la proposta. “Això no prefixa que hi hagi una posició de ‘sí’, això se’ls ha de demanar als grups”, ha dit.
Preguntat per la possibilitat d’apujar el recàrrec municipal de la taxa turística, com volen els <a href=”https://www.acn.cat/new/82ec5a75-5535-4fc4-b87b-2a90ec523149/texts” target=”_blank”>republicans</a>, el tinent d’alcaldia ha opinat que ho veuen “positiu” i ha plantejat la possibilitat que la taxa varii en funció de la temporada de l’any. “Altres ciutats han apostat per una desestacionalització vinculada a la fiscalitat, val la pena que almenys ho estudiem”, ha indicat.
Sobre l’encariment de l’entrada al Park Güell que planteja BComú, Valls ha avançat que ho veuen “bé”, tot i que ha indicat que no ha de ser necessàriament el doble del preu actual. En qualsevol cas, ha explicat que això s’ha de traslladar a Barcelona Serveis Municipals (BSM), que és qui ho gestiona.