ACN Barcelona – El Govern amplia la campanya d’inspecció per controlar les ofertes del Black Friday i el Cyber Monday, que se celebraran els dies 29 de novembre i 2 de desembre. En total, es revisaran 80 empreses, un 45% més que l’any passat, del sector de l’electrònica de consum, d’articles de roba i complements i productes per a la llar, que tradicionalment concentren la major part dels descomptes en aquestes dates. El Departament d’Empresa i Treball, a través de l’Agència Catalana del Consum i la Direcció General de Comerç, està realitzant un seguiment i anàlisi de preus de 2.960 productes, dels quals 2.660 en canals de venda per internet i 300 a botigues físiques.
Precisament, l’Executiu fa una crida als consumidors a comprar en llocs web segurs i a no caure en les compres impulsives davant d’un mercat que està apuntalant la venda impactant, concentrada i abocada a mitjans telemàtics. “És molt important recordar a la gent que, si compra per Internet, comprovi en quins portals vol fer la compra, que sigui una compra segura i, si és possible, que comenti amb qui cregui si li dona confiança aquest lloc. Per descomptat, que tingui molt en compte que l’adreça ha de començar amb ‘https’ i tenir un cadenat a baix”, ha detallat el director de l’Agència Catalana del Consum, Isidor García, a l’ACN.
En matèria d’ofertes o promocions, la llei obliga les empreses a informar del preu original i del rebaixat o del percentatge de descompte. A més, la normativa indica que el total sobre el qual es fa la rebaixa ha de ser el més baix que hagi tingut el producte en aquell mateix establiment en els trenta dies anteriors.
El monitoratge de preus s’ha iniciat dos mesos abans de la cita i es perllongarà fins al proper 2 de desembre, coincidint amb la celebració del Cyber Monday. Per part de Consum, l’objectiu prioritari és protegir els consumidors davant de l’ús de publicitat que pugui induir a engany, d’acord amb el que preveu el codi de consum català.
A banda de vigilar que els productes no s’apugin de preu abans de la campanya, Consum controlarà “pràctiques incisives per aconseguir una venda ràpida” com ara no informar degudament sobre les condicions de pagament –si s’inclou l’IVA o no– d’enviament o de finançament.
Un aspecte a tenir en compte en cas de publicitat enganyosa, és que cal guardar els catàlegs o documents que puguin servir de prova en cas de considerar que el client ha patit una pràctica fraudulenta. També és important tenir en compte les condicions de devolució com ara quin termini hi ha i si es farà en diners o en un val de compra posterior.
Des de l’àmbit de Comerç, els controls se centren principalment a vigilar la competència deslleial entre establiments comercials.
Les actuacions que contravinguin la normativa de comerç poden rebre sancions de fins a 20.000 euros, mentre que aquelles que vulnerin els drets de les persones consumidores poden implicar multes d’entre 10.001 i 100.000 euros.
<strong>41 expedients sancionadors durant el Black Friday 2023</strong>
Durant la passada campanya del Black Friday, el Departament d’Empresa i Treball va realitzar actuacions de control de preus sobre 55 empreses, tant en vendes presencials com en línia. Com a resultat d’aquestes actuacions, el Departament ha obert 41 expedients sancionadors. En concret, la Direcció General de Comerç ha obert 31 expedients sancionadors per infraccions en matèria de competència deslleial, dels quals 17 ja s’han resolt amb sancions per un import global de 185.000 euros.
Pel que fa a Consum, ha obert expedients sancionadors a 9 empreses per constatar conductes infractores segons la normativa relativa a la protecció de les persones consumidores en matèria d’indicació de preus. Els expedients de Consum es troben en tramitació. En la campanya del 2022, Empresa i Treball va sancionar un total de 47 empreses per un import total de 1.014.000 euros.
Es tracta d’un volum “mitjà” de sancions en una temporada amb un volum de compres alt. <strong> </strong>
<strong>Campanya ‘N’estem tips’ per fomentar la compra conscient i reflexiva</strong>
En paral·lel a l’actuació inspectora, l’Agència Catalana de Consum posa en marxa durant aquest novembre una campanya divulgativa amb el lema ‘N’estem tips’ per fomentar la compra conscient i reflexiva entre el jovent. La campanya es focalitza a les xarxes socials i utilitza el popular anglicisme ‘tip’ (consell) per compartir informació pràctica per comprar de forma més responsable i segura aquest Black Friday i el Cyber Monday.
“Abans de comprar s’ha de fer un pressupost i si es pot comprovar durant la temporada prèvia les condicions del producte”, ha recomanat García, que ha fet una crida a evitar compres impulsives per “evitar problemes posteriors de devolució de compra” i adquirir només el que es planifica i necessita.
L’actuació, que es difon per mitjà de les xarxes socials @consumcat i també al web consum.gencat.cat, vol convidar a reflexionar sobre els beneficis de prendre decisions de compra pensades i planificades, defugint les compres impulsives, i a tenir una major consciència dels efectes i les conseqüències que pot tenir el fet de comprar de forma precipitada.