ACN Barcelona.-El Departament d’Educació i el projecte Xnet han signat un acord per treballar vers “l’excel·lència” del procés de digitalització de les escoles “a llarg termini”. L’acord neix a partir d’una proposta feta per un grup de mares i pares i Xnet al Departament i s’ha estat negociant al llarg de l’últim any. La digitalització de l’entorn educatiu, especialment a través de l’adopció d’entorns de treball en línia, la privacitat de les dades i la ciberseguretat i l’educació en la tecnocultura són qüestions clau en l’agenda educativa actual i són les que es treballaran en virtut d’aquest acord. Les tres línies d’acció s’aniran treballant de manera conjunta i implementant en diferents fases d’execució a partir de la segona quinzena de juny.
Des del Departament s’indica que atesa la situació “d’extraordinarietat” que viuen les escoles per la crisi de la covid-19, “cal donar resposta de manera prioritària” a les seves necessitats “immediates”. Mentrestant, Xnet començarà a preparar la planificació. La fase de treball conjunt es posarà en marxa quan acabi el curs escolar. Educació subratlla que Xnet no rep “cap remuneració” per aquest pla, que és “un pla de treball conjunt”.Un dels objectius de la iniciativa és garantir la sobirania de les dades que cada dia milers d’alumnes i professors bolquen als servidors de grans companyies tecnològiques a través dels paquets d’aplicacions gratuïtes que ofereixen, per exemple, en entorns com Classroom, en el cas de Google, o Teams, en el de Microsoft. “El servidor és casa nostra”, subratllen els responsables del projecte, i apel·len, en aquest sentit, a “l’ètica” de la companyia per la qual s’opti.En tot cas, tant Xnet com el Departament subratllen que no es tracta d’imposar un servei per sobre de la resta, sinó més aviat d’oferir alternatives més ètiques i transparents que les de les grans multinacionals tecnològiques. Educació subratlla, a més, que la decisió última de les eines que cal utilitzar és potestat de cada centre educatiu.El projecte dedica tot un altre capítol a la formació dels mestres i professors de la comunitats educativa en l’anomenada tecnocultura.