ACN Barcelona – El diner en efectiu continua sent el mitjà de pagament principal en les compres físiques, tot i que el seu ús diari ha caigut set punts aquest any, del 65% del 2023 al 57% aquest any. Així es desprèn de l’Estudi sobre hàbits en l’ús d’efectiu del 2024, publicat aquest divendres pel Banc d’Espanya. L’efectiu és el mètode principal més utilitzat en comerços físics per al 59% de la població, seguit per la targeta, que passa del 32% el 2023 al 30%, i per als dispositius mòbils, que van en auge i passen del 8% a l’11%. Pel que fa els pagaments entre particulars, l’efectiu també és el mitjà més habitual per al 63% de la població, seguit del Bizum, amb un 33%.
Segons el Banc d’Espanya, el sexe, l’edat i el nivell d’estudis són determinants en l’ús dels mitjans de pagament. Pel que fa l’edat, els majors de 54 anys utilitzen majoritàriament l’efectiu com a mitjà de pagament principal, tot i que el tram entre els 25 i els 54 anys fan servir més la targeta; mentre que els joves opten pels dispositius mòbils.
Quant al nivell d0estudis, les persones amb estudis bàsics són les que més utilitzen l’efectiu com a mitjà de pagament principal, mentre que les targetes són més utilitzades per persones amb estudis superiors i els dispositius mòbils pels tenen estudis mitjans o superiors.
Els principals motius d’ús de l’efectiu són la comoditat, la costum i el control de despeses. D’altra banda, la comoditat i la rapidesa són els motius més freqüents per a l’ús de targetes i dispositius mòbils.
D’altra banda, l’estudi no preveu canvis en l’ús de l’efectiu a curt termini. En aquest sentit, dos de cada tres enquestats considera que el seu ús serà similar a l’actual d’aquí un any, tot i que la percepció varia segons l’edat. El 39% dels menors de 25 anys creu que el seu ús anirà a la baixa, però entre els majors de 64 anys, només un 13% pensa el metàl·lic anirà a menys.
Pel tipus d’establiment, l’efectiu s’accepta en la pràctica totalitat de petits comerços i hostaleria, mentre que la targeta i els dispositius mòbils són acceptats en el 92% i el 84% del establiments hotelers. Segons el Banc d’Espanya, el seu grau d’acceptació davant el 2023 puja tres i sis graus percentuals, respectivament.