ACN Barcelona.-El Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya (CTESC) ha considerat que el disseny de l’impost de CO2 que el Govern vol cobrar a partir del 2020 no permet complir els objectius marcats a la llei del canvi climàtic. En un dictamen sobre aquest tribut, el CTESC ha apuntat que si s’opta per la via fiscal per reduir les emissions de diòxid de carboni cal una “estratègia conjunta de totes les administracions” i una “reconsideració” de la fiscalitat catalana per incorporar criteris de correcció d’impacte ambiental de l’activitat productiva i dels hàbits de consum. En aquest sentit, el dictamen aprovat pel CTESC sobre aquest impost considera que el seu disseny “no garanteix el compliment de l’objectiu que motiva la seva creació”.
El dictamen s’ha fet sobre la llei de modificació de la llei de canvi climàtic, que és la que preveu la creació de l’impost, i s’ha aprovat amb un vot particular de Foment. El text resultant ha apuntat que per gravar les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica “caldria considerar l’opció d’integrar el gravamen en algun dels impostos existents” com el de matriculació, el de tracció mecànica o en els impostos que ja graven els combustibles, “cosa que seria més econòmica i eficient per al consumidor”. D’altra banda, ha considerat que el tribut hauria de tenir una base imposable que tingués en compte els kilòmetres reals recorreguts per tal que es gravés “de forma proporcional” al volum d’emissions de cada cotxe. A més, ha posat sobre la taula que no estaran gravats aquells cotxes que circulen per Catalunya però els conductors no hi resideixen. En el cas que s’optés per l’Eurovinyeta, el CTESC ha proposat integrar-hi un component ambiental que substitueixi l’impost sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica. Impacte sobre la indústria del motorD’altra banda, ha indicat que no s’ha tingut en compte l’impacte de l’impost sobre la indústria de l’automòbil i la de components, així com sobre els sectors de la distribució i la gestió de flotes. Per això, ha proposat que s’activin els estudis adients amb la participació del sector per valorar aquest impacte, així com el que hi pot haver sobre la competitivitat de les empreses catalanes. El CTESC ha calculat que de les 24.275 empreses afectades per l’impost, 24.190 són pimes, de les quals 23.277 micropimes. Per això, ha apostat per “proporcionar una alternativa a aquest segment de l’economia per tal que pugui fer una transició a vehicles zero d’emissions”. També ha apuntat que es poden generar dubtes i incertesa sobre els consumidors a l’hora d’adquirir un nou vehicle i ha rebutjat que l’impost es comenci a cobrar el 2020 però amb data efectiva del 2019.La patronal Foment del Treball ha emès un vot particular a aquest dictamen “per raons de competitivitat” i ha demanat altres mesures.